Foto: Paul Edwards

LAUREN slipper årets viktigste låt

I samarbeid med VG-lista og ungdom fra hele landet har LAUREN laget en låt som er selve lyden av norsk ungdom anno 2019. «Ensom» heter låten, som er skrevet av og for ungdom. Fra hver krik og krok av landet har de sendt inn sine tanker og følelser rundt ensomhet gjennom et eget innholdsunivers på vglista.no. Allerede etter en uke hadde telleren passert 22 000 bidrag.

Responsen har vært over all forventing, også for artisten selv. 18-åringen slapp sin første singel «Slave» i januar 2019. Raskt etter fulgte hun opp den norske hiphop-debuten med singelen «Look At Me Now», en andresingel som etablerte at det unge talentet har flere strenger å spille på. Med sine Cubanske gener og råe attitude vil LAUREN være stemmen til ung girl power, om det er på norsk, spansk eller engelsk – tre språk hun mestrer flytende.

Nå er hun altså også stemmen til unges tanker rundt det stadig like aktuelle temaet ensomhet, noe hun ser på som en ære.

- Jeg føler meg heldig som får lov til å lage en låt på vegne av så mange, om noe så viktig.

Da LAUREN fikk overlevert bidragene gikk hun i studio sammen med produsentene Anders Nilsen og André Jensen for å sette sammen låten.

- Musikk er en fantastisk måte å uttrykke følelser på, og at jeg har fått lov til å bruke Norges ungdom sine tanker som bakgrunn til en låt er utrolig kult, sier hun

18-åringen fra Oslo forteller at mange av bidragene har vært sterke å lese, men at det også har vært mange fine bidrag.

- Det er mange triste historier, som gjør vondt å lese, men det har også kommet inn mye fint. Mange forteller at de har fått det bedre av å åpne seg og snakke om ting, og det er viktig å ta med seg. For ting blir alltid bedre, og det er også det «Ensom» handler om.

«Ensom» er ute der du strømmer musikk fra i dag av, og du kan se LAUREN live på VG-lista på Rådhusplassen fredag 21. juni, VG-lista i Trondheim 3. juli og VG-lista i Bergen 10 juli.