Led Zeppelin slipper ny utgave av Physical Graffiti 23. februar

Led Zeppelin slipper ny utgave av Physical Graffiti 23. februar

"Physical Graffiti " Deluxe Edition Arrives Exactly 40 Years After Debut,

Produced And Newly Remastered By Jimmy Page, with Previously Unreleased Companion Audio

Multiple CD, Vinyl, And Digital Formats, Including Limited Edition Super Deluxe Boxed Set, Available February 23

Led Zeppelin fortsetter å relansere sine album inn i 2015. Nå er turen kommet til bandets dobbelalbumet ‘Physical Graffiti’. Deluxe-utgaven av gruppen sjette studioalbum vil bli utgitt på dagen 40 år etter at det første gang ble sluppet 23. februar 1975. De første fem nyutgivelsene kom i 2014, og har gjort stor suksess både i salg og hos anmeldere verden rundt. Alle albumene har vært inne på VGs top 20 albumliste og det anerkjente musikktidsskrifte ‘Classic Rock’ kåret disse utgivelsene til ‘Reissue Of The Year’.

Som ved de tidligere utgivelsene har ‘Physical Graffiti’ blitt remastret av gitarist og produsent Jimmy Page, også på dette albumet er en hel CD med såkalt ‘companion audio’ med.Her finner man innspillinger som tidligere ikke er utgitt, men som stammer fra tiden da det originale albumet ble innspillt.

Physical Graffiti blir i Norge utgitt 23. februar 2015 på Atlantic/Swan Song/Warner Music.

Double CD – Remastered album packaged in a replica of the original LP jacket.

• Deluxe Edition (3CD) – Remastered album on two discs, plus a third disc of unreleased companion audio.
  • Double LP – Remastered album on 180-gram vinyl, packaged in a sleeve that replicates the LP’s first pressing in exacting detail.
  • Deluxe Edition Vinyl (3LP) – Remastered album and unreleased companion audio on 180-gram vinyl.
  • Digital Download – Remastered album and companion audio will both be available in standard and high-definition formats.
  • Super Deluxe Boxed Set – This collection includes:

o Remastered double album on CD in vinyl replica sleeve.
o Companion audio on CD in card wallet featuring new alternate cover art.
o Remastered double album on 180-gram vinyl in a sleeve replicating first pressing.
o Companion audio on 180-gram vinyl in a sleeve with new alternate cover art.
o High-definition audio download card of all content at 96kHz/24 bit.
o Hard bound, 96 page book filled with rare and previously unseen photos and memorabilia.
o High-quality print of the original album cover, the first 30,000 of which will be individually numbered.

Albumet solgte til 16x platinum i USA, albumet hadde stor kommersielle suksess verden rundt, og fikk glimrende kritiker, ‘Physical Graffiti’ blir idag regnet som et av de beste dobbelalbum som noensinne er utgitt. De 15 original låtene presenterer et band som er på en fantastisk kreativ bølge med låter som den drivende ‘Custard Pie’, akustiske arrangement på ‘Bron-Y-Aur Stomp’, østens mystikk i ‘Kashmir’, og den bankende funky grooven i ‘Trampled Under Foot’.

Companion audio-innspillingene inneholder syv spor som aldri tidligere er utgitt, bl.a. ‘rough mixes’ av ‘In My Time Of Dying’ og ‘Houses Of The Holy’ en tidlig miks av ‘Trampled Under Foot’ som her har tittelen ‘Brandy & Coke’. Alle disse miksene gir Led Zeppelin-fansen en unik sjanse til å høre kjente låter som har et annet utgansgspunkt en slik de til slutt endte opp på det originale albume. F eks. Sunset Sound-miksen av ‘Boogie With Stu’ og ‘Driving Through Kashmir’ en røff orkestermiks av deres låt ‘Kashmir’. Man får også høre låta ‘Everybody Makes It Through’ - en annerledes versjon av ‘In The Light’ hvor også teksten er forskjellig fra originalen.

I 1968 startet John Bonham, John Paul Jones, Jimmy Page and Robert Plant Led Zeppelin,et av tidenes største, mest innovative og mest suksesfulle band. Led Zeppelin har solgt over 300 millioner album. Bandet ble startet da The Yardbirds ga seg, Jimmy Page hentet inn de andre tre, og dro på turne som The New Yardbirds. I 1969 kom Led Zeppelin’s første album med tittelen LED ZEPPELIN, dette var starten på 12 år, hvor bandet ble regnet som det største, beste og mest innovative bandet i verden.

Led Zeppelin har mottatt mye heder og ære for sin betydelige rolle i musikkhistorien. Bandet ble

innlemmet i Rock & Roll Hall Of Fame i 1995. De mottok Grammy Lifetime utmerkelse i 2005, og året etter fikk de i Stockholm Polar Music Price. Bandet ble i 2012 hedret for sitt livslange innsatts for amerikansk kultur av Kennedy-senteret. I januar 2014 vant bandet sin første Grammy Award i kategorien ‘Best Rock Album’ for albumet ‘Celebration Day’ ,som ble innspillt under ‘tribute’-konserten til Atlantic Records-legenden Ahmet Ertegun.

Physical Graffiti

Track Listing:

Disc One

1. “Custard Pie”
2. “The Rover”
3. “In My Time Of Dying”
4. “Houses Of The Holy”
5. “Trampled Under Foot”
6. “Kashmir”

Disc Two

1. “In The Light”
2. “Bron-Yr-Aur”
3. “Down By The Seaside”
4. “Ten Years Gone”
5. “Night Flight”
6. “The Wanton Song”
7. “Boogie With Stu”
8. “Black Country Woman”
9. “Sick Again”

Companion Audio Disc

1. “Brandy & Coke” (Trampled Under Foot - Initial Rough Mix)
2. “Sick Again” (Early Version)
3. “In My Time Of Dying” (Initial Rough Mix)
4. “Houses Of The Holy” (Rough Mix With Overdubs)
5. “Everybody Makes It Through” (In The Light Early Version/In Transit)
6. “Boogie With Stu” (Sunset Sound Mix)
7. “Driving Through Kashmir” (Kashmir Rough Orchestra Mix)

Warner Music Norway - et Warner Music Group selskap. Vi gir ut musikk fra Atlantic Records, Warner Bros, Rhino, Parlophone, Roadrunner Records og mange flere.