Martin Kohlstedt opptrer i Norge for første gang

Pressemelding   •   apr 10, 2019 12:54 CEST

Martin Kohlstedt (c) J. Konrad Schmidt

Den tyske eksperimentelle pianisten Martin Kohlstedt forsøker å skape noe intimt og personlig: en musikalsk samtale forbi det sofistikerte eller det kunstige. Det er en crossover mellom elektronika og jazz med nordiske referanser med et uttrykk som kan beskrives som impulsivt, organisk og sårbart.

Talentet fra skogene i Thüringen tar publikum med på en luftig reise i modale harmonier, vakre stemninger og dyptgående lydbilder - ikke uten underliggende en dirrende dramatikk og nerve. Det er derfor gode grunner til at 30-åringen blir sammenlignet med storheter som Ryuichi Sakamoto og Ludovico Einaudi. Hør bare på hans foreløpig siste album, Strom, som formelig gløder av innestengt energi.

Etter en rekke utsolgte konserter rundt i Europa - fra London i vest til Moskva og Istanbul i høst, der et ungt og entusiastisk publikum har pakket seg sammen foran scenen på jakt etter semi-mystiske åpenbaringer i møte med Kohlsteds nyklassiske komposisjoner og intense improvisasjoner - kommer den unge pianisten og komponisten til Norge både på Victoria i Oslo 11. april og Vossajazz 13. april.

Nylig signert til Warner ga han ut singelen «NIODOM (feat. GewandhausChor) i fjor og «KSYCHA (feat. GewandhausChor)» i år. Senere vil det også komme et album og vi gleder oss til å få flere til få øynene opp for denne fascinerende og hypnotiske musikeren her til lands.

Få en smakebit ved å se den magiske fremførelsen av «Harnao» i Elbphilharmonie Hamburg her.

Warner Music Norway - et Warner Music Group selskap. Vi gir ut musikk fra Atlantic Records, Warner Bros, Big Beat, Rhino, Parlophone, Fueled by Ramen, Elektra, Roadrunner Records, Because Music og mange flere.

Kommentarer (0)

Kommentar