Ny musikalsk matchmaking fra Vilde Frang

Pressemelding   •   jan 14, 2016 08:16 CET

Vilde Frang har i lang tid drømt om å legge sine hender på Erich Korngold og Benjamin Brittens fiolinkonserter. Disse to kontrastfylte verkene, som begge er skrevet i USA rundt andre verdenskrig, er nå blitt til et unikt par følsomt sammensydd av Vilde Frang på hennes nye album.

Dette er den unge fiolinistens femte Warner Classics-utgivelse. The Strad magazine har tidligere uttalt at Frang «…weaves an emotional narrative that is utterly spellbinding … it feels as though the music’s inner soul is being revealed for the very first time”. Det er ingen grunn til å forvente noe annet når hun nå samarbeider med Frankfurt Radio Symphony Orchestra og dirigent James Gaffigan og puster nytt liv i Britten og Korngolds fiolinkonserter.

Tidlig 2015 dedikerte Frang hele sitt program til Mozart, men hennes foregående album har, i likhet med det nye, fått oppmerksomhet på grunn av fiolinistens fantastifulle musikalske matchmaking, henholdsvis Tchaikovsky/Nielsen og Sibelius/Prokofiev. Denne gang venter vi i spenning på å høre Korngold/Britten fortalt av Frang og hennes fiolin.
Dette inneholder Vilde Frangs Britten Korngold Violin Concertos, som slippes internasjonalt 5. februar 2016:

ERICH WOLFGANG KORNGOLD (1897-1957)

Violin Concerto in D major Op.35 (1945)

1. Moderato nobile
  2. Romanze
  3. Allegro assai vivace

BENJAMIN BRITTEN (1913-1976)

Violin Concerto in D minor Op.15 (1938-1939)

1. Moderato con moto – Agitato – Tempo primo –
  2. Vivace – Animando – Largamente – Cadenza –
  3. Passacaglia: Andante lento (Un poco meno mosso)

Se en kort video om innspillingen her:

Warner Music Norway - et Warner Music Group selskap. Vi gir ut musikk fra Atlantic Records, Warner Bros, Rhino, Parlophone, Roadrunner Records og mange flere.

Kommentarer (0)