Prince - Originals

Nytt, ekstraordinært album fra Prince

Prince vil for alltid bli husket som en formidabel live-artist, listetopper og som en som revolusjonerte musikkbransjen. Men selv om han selv var i rampelyset gjennom sin fire tiår lange karriere, jobbet Prince hele tiden med å finne og utvikle nye talenter. De talentene han respekterte, skrev han også nye låter til.

I juni vil The Prince Estate i samarbeid med Warner Bros. Records og TIDAL utgi Originals, et album på 15 låter som inneholder 14 tidligere uutgitte låter, som virkelige viser oss den viktige rollen Prince hadde bak kulissene i andre artisters karrierer. Disse låtene ble plukket ut av Troy Carter på vegne av The Prince Estate og JAY-Z.

Fra den 7. juni vil Originals bli strømmet eksklusivt hos TIDAL i fjorten dager. Slik Prince selv ville ønsket å dele musikken sin med fansen vil albumet strømmes i master lydkvalitet via TIDALs Hi Fi abonnement.

Den 21 juni vil deretter Warner Bros Records utgi dette ekstraordinære albumet, som er hentet direkte ut av Prince sitt store arkiv, på alle strømmetjenester samt CD. Et limited edition Deluxe CD+2LP format vil bli utgitt 19. Juli.

På midten av 80-tallet dominerte Prince hitlistene både som artist, låtskriver og produsent med låter han skrev samt produserte for andre artister. Samtidig som han utga ni av sine mest kommersielle album, skrev han også en rekke låter for artister som The Time, Vanity 6, Sheila E., Apollonia 6, Jill Jones, the Family, og Mazarati. Til tider ble Prince sine original-innspillinger også brukt på disse artistene sine album, med kun små endringer i det instrumentale og med ny vokal. Ved andre anledninger ville artistene se til Prince sin versjon som en guide gjennom deres egne innspillinger.

En rekke av de ikoniske låtene på Originals ble store hits for de nevnte artistene som spilte dem inn. Sheila E.’s “The Glamorous Life” gikk til #1 på Billboards dance chart i 1984, den enorme suksessen til “Manic Monday” sørget for at The Bangles' album, Different Light, gikk til #2 på Bilboard Topp 200 listen. The Time’s Ice Cream Castle, med topp 20 låta “Jungle Love”, lå hele 57 uker på Billboard’s album liste, og i 1991 hadde Martika stor internasjonal suksess med “Love… Thy Will Be Done”, en topp 10 hit i Frankrike, Australia, Storbritannia og USA.

Originals gir oss et innblikk i hvordan Prince selv skapte disse kjente og kjære låtene, samt noen mer dyptgående albumspor som Vanity 6’s “Make-Up,” Jill Jones’s “Baby, You’re a Trip,” og Kenny Rogers’ “You’re My Love.” Albumet inneholder også Prince's majestetiske versjon av “Nothing Compares 2 U,” som ble utgitt som single i 2018.

1. Song Title
  1. First Released by (Artist: Album - year)
  1. Year of Prince's Recording Included on Originals
  1. 13. Dear Michaelangelo
  1. Sheila E.: Romance 1600 - 1985
  1. 1985
  1. 14. Wouldn’t You Love to Love Me?
  1. Taja Sevelle: Taja Sevelle - 1987
  1. 1981
  1. 15. Nothing Compares 2 U
  1. The Family: The Family - 1985
  1. 1984

Warner Music Norway - et Warner Music Group selskap. Vi gir ut musikk fra Atlantic Records, Warner Bros, Big Beat, Rhino, Parlophone, Fueled by Ramen, Elektra, Roadrunner Records, Because Music og mange flere.