Paus slipper sanger fra gutterommet

Paus slipper sanger fra gutterommet

I 2014 annonserte Ole Paus at han kom med sitt aller siste album med nye låter, «Avslutningen». Den fikk strålende mottagelse hos kritikere og publikum, som alle undret seg over om dette virkelig ble en avslutning. For selv om Ole har holdt sitt ord og ikke gir ut nye komposisjoner som soloartist er han fortsatt relevant der han turnerer, skriver og samarbeider med andre artister. Og 19. august slipper han et album. Som er både nytt og gammelt på samme tid; kanskje beskrive det best som en dokumentasjon på begynnelsen?

«Sanger fra gutterommet» er i sin helhet spilt inn hjemme hos kompisen Ketil Bjørnstad på Frogner i Oslo i det herrens år 1972, og det er ikke bare en samling låter, men en tidsreise. 44 år tilbake. Til Ole og Ketil, vennskap, kaffe og vin, dikt og diskusjoner, fulle askebeger og en Martin gitar. En Tandberg lydopptaker og et langt opptak som ble liggende urørt på loftet i årevis. Faktisk fram til Ketil satt i gang med en ny bok.

Oppfølgeren til fjorårets store suksess «Sekstitallet» heter «Syttitallet» og omhandler, ikke overraskende, nettopp det. Og torsdag 1. september møter han bademester Anne Grosvold i Bokbadet på Rockefeller. Der vil han ikke bare snakke om syttitallet, men også spille musikk han komponerte i dette tiåret. Og som hedersgjest har han med seg Ole Paus, siden boken i stor grad handler om vennskapet til Ole og musikken som ble laget nettopp på gutterommet i Frognerveien.

«Sanger fra gutterommet» inneholder 29 spor, 28 låter og kuttet «småprat på gutterommet» som er snaut halvannet minutt med nettopp småprating. Hele 16 av låtene har aldri tidligere vært utgitt. Albumet gir et unikt blikk inn i livet til en engasjerte og kreativ trubadur, i startfasen på en unik karriere som prisvinnende visesanger, musiker, forfatter, skuespiller, satiriker, salmetolker, samfunnsrefser og folkekjær nasjonalskald.

Albumet kommer fredag 19. august og er tilgjengelig som CD og i digitalt format.

Warner Music Norway - et Warner Music Group selskap. Vi gir ut musikk fra Atlantic Records, Warner Bros, Rhino, Parlophone, Roadrunner Records og mange flere.