The Highwomen - The Highwomen

Supergruppa The Highwomen slipper debutalbum

The Highwomen – den kritikerroste supergruppa bestående av Brandi Carlile, Natalie Hemby, Maren Morris og Amanda Shires – slipper i dag deres svært etterlengtede selvtitulerte debutalbum via Low Country Sound/Elektra Records. Albumet er produsert av den Grammy prisvinnende produsenten Dave Cobb og har allerede mottatt overveldende mye ros fra presse som The New York Times, NPR Music, Rolling Stone, Billboard, Stereogum, The Wall Street Journal, Refinery29, Esquire, Nylon, Forbes, Consequence of Sound, Paste og mange flere.

I forkant av albumslipp hadde gruppa sin første konsert under Newport Folk Festival tidligere i sommer. Konserten er så langt den eneste bekreftede konserten deres og Billboard var raske med å hylle opptredenen “set a sky-high standard with a performance that was the sum of its extraordinary parts,” samtidig som Rolling Stone utropte, “it was clear that country music’s newest supergroup’s first time on stage had been a triumph.”

Supergruppa fremførte også flere låter med Dolly Parton på festivalen som en del av headliner opptredenen kun bestående av kvinnelige artister satt sammen av Carlile. The Highwomen demonstrerer kontinuerlig styrken ved inkludering og samarbeid, og har med seg en rekke gjestemusikere, vokalister og låtskrivere på albumet. Her finner man kjente og kjære navn som Sheryl Crow, Yola, Cobb, Jason Isbell, Phil Hanseroth, Tim Hanseroth, Chris Powell, Peter Levin, med låter skrevet av Carlile, Hemby, Morris, Shires, Isbell, Hansroth tvillingene, Rodney Clawson, Lori McKenna, Miranda Lambert og Ray LaMontagne blant mange andre.

«Anyone can be a Highwoman”, sier Carlile.

“It’s about banding together, abandoning as much ego as humanly possible, holding one another up and amplifying other women every chance we get. Shoulder to shoulder. One push, one love.”

The Highwomen tracklist:

1. Highwomen (written by Jimmy Webb, Amanda Shires, Brandi Carlile)

2. Redesigning Women (written by Natalie Hemby, Rodney Clawson)

3. Loose Change (written by Maren Morris, Maggie Chapman, Daniel Layus)

4. Crowded Table (written by Natalie Hemby, Lori McKenna, Brandi Carlile)

5. My Name Can’t Be Mama (written by Brandi Carlile, Maren Morris, Amanda Shires)

6. If She Ever Leaves Me (written by Amanda Shires, Jason Isbell, Chris Thompkins)

7. Old Soul (written by Maren Morris, Luke Dick, Laura Veltz)

8. Don’t Call Me (written by Amanda Shires, Peter Levin)

9. My Only Child (written by Natalie Hemby, Amanda Shires, Miranda Lambert)

10. Heaven Is A Honky Tonk (written by Brandi Carlile, Natalie Hemby, Ray LaMontagne)

11. Cocktail And A Song (written by Amanda Shires)