(c) Marco Borggreve

Vilde Frang tolker Bartók og Enescu

Etter 2016-utgivelsen med Britten og Korngold fiolin konserter, ble Vilde Frang hyllet i The Sunday Times som skrev “A bold coupling, superbly executed”. Frang går noen tiår tilbake i tid når hun nå har vært i studio og spilt inn mer kammermusikk – denne gang Bartók’s fiolin konsert No 1 (komponert i 1907) og et stykke av Enescu’s oktett for strenger (komponert i 1900).

Vilde Frang forklarer: "Begge arbeid er blant mine absolutte favoritter. Jeg spiller dem ofte på mine konserter og er svært glad for å kunne sette dem sammen på denne utgivelsen. Bartók og Enescu har mye til felles ...de ble født samme år, og – følger man dagens geografiske grenser – ble de født i samme land." (Bartók ble født i en liten by i sør/øst Ungarn, men som nå hører til Romania.) "De hadde en gjensidig beundring, og opptrådde sammen en rekke ganger. Begge to levde og døde i et selvpålagt eksil, Bartók i Amerika og Enescu i Frankrike, men de regnes begge som sine lands viktigste komponister og var formidable bidragsytere til landenes kultur og kunst i det 20. århundre."

Frang’s partnere på Bartók innspillingen er the Orchestre Philharmonique de Radio France og deres finskfødte musikalske direktør Mikko Franck. På Ensecu’s materiale samarbeider Vilde med syv flotte solister og kammer-musikere: fiolinistene Erik Schumann, Gabriel Le Magadure og Rosanne Philippens, bratsj-musikerne Lawrence Power og Lily Francis, samt på cello Nicolas Altstaedt og Jan-Erik Gustavsson.

Tracklist – Bartók Violin Concerto No. 1 & Enescu Octet

Béla Bartók: Violin Concerto No. 1, BB48a, Sz 36

[1] I. Andante sostenuto

[2] II. Allegro giocoso

George Enescu: Octet in C major, Op. 7

[3] I. Très modéré

[4] II. Très fougueux

[5] III. Lentement

[6] IV. Mouvement de valse bien rythmée

Bartók Violin Concerto No. 1 & Enescu Octet er ute fredag 7. september.

Følg Vilde Frang på Facebook.

Warner Music Norway - et Warner Music Group selskap. Vi gir ut musikk fra Atlantic Records, Warner Bros, Big Beat, Rhino, Parlophone, Fueled by Ramen, Elektra, Roadrunner Records, Because Music og mange flere.