Bill Gates og Angelina Jolie er fortsatt mest beundret i verden

Den ene ble berømt som medgrunnlegger av det største programvareselskapet i verden. Den andre skapte seg et navn som filmstjerne i Hollywood. Denne store undersøkelsen til YouGov viser at Bill Gates igjen er den mest beundrede mannen og Angelina Jolie den mest beundrede kvinnen i verden.

Worlds most admired 2016

I Norge topper Barack Obama over mest beundrede menn, mens Kong Harald må nøye seg med andre plass. Aung San Suu Kyi topper listen over mest beundrede kvinner i Norge, mens Malala Yousafzai følger hakk i hæl.

Lenger nede på listen finner vi en blanding av verdens politiske ledere og aktivister, skuespillere, idrettsfolk og andre kjendiser.

Mest beundrede personer i Norge

Mest beundret personer i Norge

Slik gjorde vi det

I desember 2015 innhentet YouGov nominasjoner fra paneldeltakere i 30 land. De fikk følgende åpne spørsmål: “Tenk på alle mennesker som er i live i dag. Hvilken offentlig person (mann og kvinne) i verden beundrer du mest?” Disse nominasjonene ble så brukt til å sette opp en liste på de 20 mennene og 20 kvinnene som fikk flest stemmer, og som ble nominert i minst to land. 10 populære lokale personer ble tatt med på listene for enkeltland.

I januar 2016 var det ny avstemning i de 30 landene i form av representative* undersøkelser. Denne gangen fikk respondentene to spørsmål: “Hvem er du en sann beundrer av?”, Hvilke av de følgende personene beundrer du virkelig? der de kunne velge flere navn, og: “Hvem beundrer du mest?”, der de bare kunne velge ett navn. Disse to tallene ble så slått sammen til skåren. Ved å stille respondentene disse to spørsmålene forstår vi både bredden (dvs. global spredning) og intensiteten i støtten til en person.

Til sammen hadde vi avstemning i land som har nesten to tredjedeler av verdens befolkning. Imidlertid var noen deler av verden bedre representert enn andre. Derfor ble enkelte land vektet opp og andre land vektet ned i den endelige skåren, slik at resultatet skulle bli mest mulig representativt for holdninger på verdensbasis.

*Alle undersøkelsene ble foretatt via Internett, og i mange av landene er det så lav internett-dekning at avstemningen bare kan hevdes å være representativ for dem som har tilgang til Internett. Landene der bare internett-populasjonen ble undersøkt, var Marokko, Kina, Mexico, Egypt, Sør-Afrika, Filippinene, India, Thailand, Indonesia og Pakistan.

• Kunst, kultur, underholdning

• vekt
  • yougov
  • worlds most admired
  • bill gates
  • angelina jolie
  • barack obama
  • aung san suu kyi
  • kong harald

YouGov er et av Nordens mest siterte analyseinstitutter og har vært en forløper innen bruken av Internett og informasjonsteknologi til gjennomføring av markedsundersøkelser. Vi har 90 høyt kvalifiserte analysefagfolk fordelt på våre seks nordiske kontorer i Stockholm, Malmö, København, Oslo, Helsinki og Kolding.

Vår misjon er å levere en uavbrutt strøm av nøyaktige data og innsikt i hva folk tenker og gjør over hele verden, hele tiden, slik at virksomheter og organisasjoner kan betjene kunder og brukere bedre.

Tove Keldsen

Nordic Marketing Manager Marketing +45 3142 6154