Disse ingrediensene bekymrer nordiske forbrukere

I Norden er annenhver person bekymret for hva matvarene inneholder. Det viser en ny undersøkelse fra YouGov. Det er imidlertid store forskjeller på hvilke ingredienser vi er mest bekymret for.

YouGov har nettopp publisert den årlige Food & Health-rapporten, som beskriver nordiske forbrukeres holdning til mat, livsstil og helse gjennom 10 år. Rapporten viser at ca. halvdelen av de nordiske forbrukerne (46 % - 53 %) er bekymret for hva matvarene inneholder.

Share of concerned consumers

Jo sunnere man er, i desto større grad bekymrer man seg om hvilke tilsetningsstoffer og ingredienser som skjuler seg i de matvarene de kjøper. I de fire nordiske landene er forbrukere som beskriver matvanene sine som overveiende sunne, overrepresentert i gruppen av bekymrede forbrukere.

Topp 3 over ingredienser forbrukerne bekymrer seg for

Top three ingredients consumers worry about

Det er store forskjeller på hvilke ingredienser nordiske forbrukere bekymrer seg for. Svenske og norske forbrukere er mest bekymret for innholdet av sukker i de matvarene de kjøper, mens danske og finske forbrukere nevner tilsetningsstoffer generelt som det de er mest bekymret for. I Norge nevner 15 % av de bekymrede forbrukerne palmeolje, noe som langt fra er øverst på listen blant forbrukerne i Sverige, Danmark og Finland.

• Livsstil, mote, fritid

• yougov
  • vekt
  • matvare
  • ingredienser
  • livsstil
  • helse

YouGov er et av Nordens mest siterte analyseinstitutter og har vært en forløper innen bruken av Internett og informasjonsteknologi til gjennomføring av markedsundersøkelser. Vi har 90 høyt kvalifiserte analysefagfolk fordelt på våre seks nordiske kontorer i Stockholm, Malmö, København, Oslo, Helsinki og Kolding.

Vår misjon er å levere en uavbrutt strøm av nøyaktige data og innsikt i hva folk tenker og gjør over hele verden, hele tiden, slik at virksomheter og organisasjoner kan betjene kunder og brukere bedre.

Per Ståle Ekrol

BrandIndex Norge +47 934 23 516