Rema 1000 på snakkis-toppen

BrandIndex rankings for 2015: Rema 1000 er fortsatt på førsteplass når det gjelder rangeringer for høyest BUZZ («Snakkis»). Topp 10-listen teller også blant annet FINN.no, Kiwi, Meny og XXL. Norwegian og DNB har hatt størst fremgang i BUZZ sammenlignet med 2014.

Tre dagligvarekjeder er inne på topp 10-listen over merkene med høyest BUZZ, Rema 1000, Kiwi og Meny. To bilfabrikanter er også kommet med på listen, nemlig Toyota og Volvo.

Resultatene viser en stor grad av stabilitet. 8 av 10 merker fra 2014 er fremdeles inne på listen. Dette viser at det de som var på topp i 2014, har gjort en god jobb med å opprettholde sitt omdømme i løpet av 2015 sier Per Ståle Ekrol, ansvarlig for BrandIndex i Norge.

Top BUZZ Rankings

Best Brands 2015 Norway

Norwegian med størst fremgang

Top BUZZ Improvers

Most improved brands 2015 Norway

Norwegian har hatt størst fremgang i BUZZ sammenlignet med 2014. Flyselskapet har forbedret sin score med 9,1 poeng fra -2,1 til 7,0. Streiken i begynnelsen av mars kostet ellers Norwegian dyrt omdømmemessig, men det tok kun 2-3 måneder før de gjenopprettet sitt image. DNB har også hatt markant fremgang i BUZZ sammenlignet med 2014.  Norges største bank hadde da sin spleiselag-krise, som de har kommet ut av på en god måte.

Mange vil nok synes at det er overraskende at Ryanair kommer opp på topp-ti med størst fremgang, men fremdeles har flyselskapet et stykke å gå for å ha en positiv BUZZ (-17,9 i hele 2015).

BrandIndex rankings i Norge 2015: http://www.brandindex.com/ranking/norway/2015-annual

• Media, kommunikasjon

• yougov
  • vekt
  • brands
  • brandindex
  • rema 1000
  • norwegian
  • finn.no
  • kiwi

YouGov er et av Nordens mest siterte analyseinstitutter og har vært en forløper innen bruken av Internett og informasjonsteknologi til gjennomføring av markedsundersøkelser. Vi har 90 høyt kvalifiserte analysefagfolk fordelt på våre seks nordiske kontorer i Stockholm, Malmö, København, Oslo, Helsinki og Kolding.

Vår misjon er å levere en uavbrutt strøm av nøyaktige data og innsikt i hva folk tenker og gjør over hele verden, hele tiden, slik at virksomheter og organisasjoner kan betjene kunder og brukere bedre.

Per Ståle Ekrol

BrandIndex Norge +47 934 23 516