Olink Bioscience lanserar ny produkt för detektion av inflammatoriska proteinbiomarkörer

Uppsala 1 juli, 2014 - Olink Bioscience introducerar idag Proseek Multiplex Inflammation I 96x96, ett reagens-kit för detektion av proteiner kopplade till inflammatoriska sjukdomar och utökar därmed sin kollektion av proteinpaneler för biomarkörforskning. Miljontals människor världen över drabbas årligen av kroniska inflammatoriska och autoimmuna sjukdomar. Många av dessa är allvarliga och de drabbade skulle gynnas av att sjukdomen upptäcks tidigt för att kunna bromsa sjukdomsförloppet. Det behövs därför nya och bättre sätt att tidigt upptäcka sjukdomen. En ökad förståelse kring de bakomliggande mekanismerna för många av dessa sjukdomar kommer även leda till utveckling av bättre läkemedel och individanpassade behandlingar.

Proseek Multiplex Inflammation I 96x96 är ett verktyg för att hitta proteinbiomarkörer som kan bidra till mer korrekt diagnos och prognos, samt ökad träffsäkerhet vid val av behandling av individuella patienter med inflammatoriska sjukdomar. Det nya reagens-kitet möjliggör samtidig detektion av 92 inflammatoriska proteiner i endast en mikroliter blodplasma eller serum.

"I och med lanseringen av vår nya spännande multiplexa immunoassay-panel är vi ett steg närmare visionen att kunna identifiera proteinprofiler som kommer att förändra vårt sätt att förebygga, diagnostisera och behandla sjukdomar. Proseek Multiplex gör att vem som helst med tillgång till biologiskt material kan screena för proteinbiomarkörer på ett mycket effektivt sätt", säger Andrea Ballagi, Chief Operating Officer på Olink Bioscience.

Utvecklad i samarbete med experter
Proseek Multiplex Inflammation I 96x96 är framtagen i samråd med experter inom olika inflammatoriska och autoimmuna forskningsområden såsom reumatoid artrit, ulcerös kolit, Chrons syndrom och astma. Detta borgar för att produkten är relevant för många olika typer av inflammatoriska sjukdomar. Den nya produkten kompletterar företagets existerande utbud av reagens-kit som är riktade mot cancer och kardiovaskulära sjukdomar. Mer än 25.000 kliniska prover har redan blivit analyserade med de två första panelerna och flera intressanta resultat kommer inom kort att publiceras i vetenskapliga artiklar. Prototypen av den inflammatoriska panelen har testats tillsammans med en framstående forskningsgrupp på Karolinska Institutet.

“Vi är mycket nöjda med de första resultaten vi erhållit med Proseek Multiplex Inflammation I 96x96 där vi hittat flera intressanta biomarkörkandidater. Vi kommer nu att utöka studien och jämföra resultaten med andra tillgängliga paneler. Proseek Multiplex Inflammation I 96x96 är ett mycket lovande verktyg för framtida användning inom reumatoid artrit”, säger Lars Klareskog, professor och Anca Catrina, överläkare och docent på Reumatologiska kliniken och Institutionen för Medicin, Karolinska Universitetssjukhuset och Karolinska Institutet.

Snabbare resultat
Proseek Multiplex använder Fluidigms BiomarkTM realtids-PCR-plattform som med hög kapacitet kvantifierar 92 proteiner i 96 prover (inklusive kontroller) på endast några timmar. Den höga kapaciteten gör det möjligt att analysera tusentals prover per vecka, vilket dramatiskt ökar sannolikheten för att hitta relevanta proteinbiomarkörer. Tack vare att det räcker med endast en mikroliter prov lämpar sig Proseek Multiplex särskilt bra för forskning med dyrbara biobanksprover, i jämförelse med andra metoder som kräver stora mängder provvolymer.

• Health, Health Care, Pharmaceuticals

Om Olink Bioscience
Olink Bioscience utvecklar produkter för forskning om biomarkörer. Företagets banbrytande analysverktyg möjliggör fördjupad förståelse av sjukdomsprocesser, förbättrad sjukdomsdetektion samt bidrar till ökad biologisk kunskap. Olink Bioscience eftersträvar att förbättra förutsättningarna för kliniskt beslutsfattande med hjälp av molekylära biomarkörer. Företaget har sitt huvudkontor i Uppsala.

www.olink.com

Proseek Multiplex är avsedd för forskningsändamål, ej för diagnostiskt bruk.

Kontakt:
Andrea Ballagi, Chief Operating Officer