Uppsalaföretag lanserar kraftfullt verktyg för precisionsmedicin

Nu satsar Olink Proteomics på att bli en storspelare inom det heta området precisionsmedicin.

– Vi tar vår teknologi ytterligare ett steg och erbjuder biomarköranalyser som inte är begränsade till specifika sjukdomar, säger Andrea Ballagi, VP Sales & Marketing på Olink Proteomics.

Uppsalaföretaget som för bara några år sedan revolutionerade biomarkörforskningen lanserar nu proteinpaneler för immunsvar, organskador och metabolism.

Människans biologi är komplex och den individuella variationen är stor. Biomarkörer i form av representativa proteiner ger värdefull information om vad som händer i kroppen och utgör själva fundamentet för precisionsmedicin, det som brukar kallas skräddarsydd behandling. Med hjälp av biomarkörer kan man exempelvis ta reda på vilken patient som kommer att svara på en viss behandling, något som blir allt viktigare i en tid då läkemedel inte sällan riktas mot specifika molekylära mål.

Olink Proteomics har sedan tidigare utvecklat paneler som möjliggör samtidig analys av ett stort antal olika biomarkörer utan att tappa i datakvalitet och prestanda. Då har det handlat om paneler som utformats specifikt för olika sjukdomsområden såsom kardiovaskulär sjukdom, immunonkologi, inflammation, neurologi och onkologi. Konceptet har visat sig mycket framgångsrikt och används nu av såväl ansedda forskningsinstitutioner på flera håll runt om i världen som ett växande antal läkemedelsföretag.

– Det finns en stark önskan att hitta nya sätt att bedriva en mer individanpassad sjukvård, så kallad precisionsmedicin, men det kräver innovativa och pålitliga verktyg som kan leverera avgörande kunskap och förståelse, säger Andrea Ballagi. Våra nya paneler kompletterar vår befintliga portfölj som idag täcker över 700 olika biomarkörer och därmed utgör världens idag största validerade proteomikbibliotek.

Att man nu söker sig bortom de sjukdomsspecifika panelerna är naturligt då precisionsmedicin handlar mer om biologiska processer som kan förekomma vid en rad olika diagnoser.

– Utöver att vår teknologi är överlägsen ifråga om specificitet och precision kräver den ytterst små provmängder, några få mikroliter, vilket är en bråkdel av vad som behövs i äldre system. Det är väldigt uppskattat eftersom mycket forskning utförs på dyrbara biobanksprover.

Information om produkten och den bakomliggande teknologin
Proseek Multiplex-panelerna är ett proteomikverktyg i multiplex-format med hög genomströmning (high throughput) som möjliggör samtidig detektion av 92 proteiner i 96 prover. Endast 1 mikroliter per prov behövs för analysen och tekniken går att tillämpa i nästan alla biologiska material, till exempel serum, plasma och lysat av tumörceller. Tusentals prover per vecka kan analyseras med dessa paneler vilket dramatiskt ökar sannolikheten att hitta relevanta proteinbiomarkörer.

Proseek Multiplex är baserad på Proximity Extension Assay (PEA)-teknologin som är utvecklad av Olink. PEA bygger på par av antikroppar utrustade med DNA-molekyler som vid inbindning till målproteinet skapar en dubbelsträngad DNA-sekvens, specifik för varje biomarkör. Denna kan sedan amplifieras och läsas av med realtids-PCR. DNA-molekylerna är designade så att endast korrekt matchade antikroppspar kan ge upphov till signal, vilket innebär att ingen korsreaktivitet detekteras.

Den här DNA-kopplade tvåstegs-identifieringen av målproteinet medför exceptionellt hög specificitet och gör att Proseek Multiplex kan uppnå en kombination av hög multiplex-nivå och datakvalitet som ingen annan standard-immunoassay på marknaden kan erbjuda i dagsläget. På Olinks YouTube-kanal finns en animation som kortfattat beskriver tekniken och vad den kan användas till, PEA – the technology behind Proseek Multiplex.

Endast för forskningsbruk. Får ej användas för diagnostiska ändamål.

Andrea Ballagi, MD, PhD, MBA
VP Sales & Marketing
Phone: +46-18-444 3970
E-mail: info@olink.com

• Medical research

• metabolism
  • immunsvar
  • andrea ballagi
  • high throughput
  • molekylär diagnostik
  • precisionsmedicin

• Uppsala

Om Olink Proteomics
Vårt mål är att vara världsledande inom proteinbiomarkörforskning och -utveckling vilket vi uppnår genom vårt engagemang för innovation, kvalitet, noggrannhet och öppenhet samt erbjudande av unika produkter och tjänster. Våra banbrytande lösningar för robust och multiplex biomarköranalys hjälper forskare att på ett snabbare och säkrare sätt komma fram till forskningsresultat. Våra många Proseek® immunoassay-paneler möjliggör snabb, högeffektiv analys med exceptionell kvalitet och minimal förbrukning av värdefulla biologiska prover. Endast 1 mikroliter prov behövs för att analysera 92 biomarkörer samtidigt i 96 prover. Varje Proseek Multiplex-panel är fokuserad på ett specifikt sjukdomsområde och innehåller 92 validerade och explorativa biomarkörer som har valts ut i noga samarbete med ledande experter inom området. Alla analyser är noggrant kvalitetskontrollerade och vår datavalidering är fritt tillgänglig. Kunder kan välja att köpa kit och utföra analyserna själva, eller låta våra interna experter analysera proverna hos Analysservice Uppsala eller Watertown, MA.

Olink Proteomics har sitt huvudkontor i Uppsala och öppnade nyligen även ett kontor och service-laboratorium för den amerikanska organisationen i Boston, MA.

För mer information, besök www.olink.com.

Proseek är ett registrerat varumärke som tillhör Olink Proteomics AB.