Pressinbjudan boklansering: "Business as Usual is Over. Den röda kapitalisten", av Hans Hassle

Kraven på förnyelse av kapitalismen är stora och måste genomföras snarast. Samhället är baserat på ekonomiska drivkrafter, och ekonomiska överväganden avgör hur framtiden blir. Det system vi använder idag för att bygga upp världen belönar girighet, kortsiktighet och rädsla, skriver Hans Hassle i sin nya bok "Business as Usual is Over. Den röda kapitalisten".

Hassle anser att vi inte kan fortsätta i gamla spår om vi vill se en hållbar utveckling, utan vi behöver företag som vilar på en djup insikt om ansvaret för det gemensamma, som inte är fixerade enbart vid sin egen vinst, företag som klarar balansen mellan kommersialism och idealistiska principer.

Den nya organisationsmodell som Hassle har utvecklat, Companisationen, är en ny och modern variant av aktiebolaget där maximal konkurrenskraft uppnås genom frivilligt ansvarstagande, fullständig transparens och demokratisk styrning.

Istället för att bygga in motsättningar mellan kommersiella och idealistiska drivkrafter skapas en egen plattform för var och en av dem. Syftet är att likställa båda drivkrafterna med varandra, dra nytta av de kunskaper som finns och nå en balans dem emellan. Målet är en effektivare organisation som förstår förutsättningarna och har kunskaper att agera med båda perspektiven samtidigt. Companisationen består därför av en renodlat kommersiell del och en renodlat ideell del – därav namnet; från det engelska Company och Association. Verksamheten styrs alltså samtidigt av två mål: det kommersiella och det ideella.” Ur kapitlet Legitimitet och produktivitet.

"En klok och nydanande bok", skriver csr-experten Karl-Erik Edris på sin blogg Edris Idé. Läs hela recensionen här.

Boklansering
Välkommen till boklansering tisdagen den 18 september klockan 18.00 på Plantagons huvudkontor i Stockholm, då Hans Hassle är på plats för att berätta om boken och arbetet bakom. OSA till info@plantagon.com.

För recensionsexemplar, digitalt eller i tryck, kontakta Carin Balfe Arbman på carin.balfe-arbman@plantagon.com.

Bokmässan
Hans Hassle medverkar på Bok & Bibliotek i Göteborg där han kommer att intervjuas av ETC:s chefredaktör Andreas Gustafsson, på plats i ETC:s monter, den 27 september kl 12.15.

Om Hans HassleFödd 1959, affärsman med fokus på CSR (Corporate Social Responsibility). I början av 1980-talet arbetade Hassle som frilansjournalist och skrev en rad reseskildringar från sina vistelser hos ursprungsbefolkningar i Asien. 1986 grundade han kommunikationsbyrån Vision and Reality, där han var VD till år 2000 och bidrog till att utveckla nya arbetssätt inom reklam- och kommunikationsbranschen.

Efter många års arbete lanserade Hassle år 2002 the Companization, en kombination av kommersiellt företag och ideell förening, den idé han nu utvecklar i denna bok. Det första företag i världen som är uppbyggt enligt denna modell är Plantagon International AB, grundat 2008 av Hassle och den nordamerikanska ursprungsbefolkningen i Onondaga Nation. Hassle är vd och Oren Lyons styrelseordförande för företaget. Hassle blev våren 2012 utsedd till European CEO of the Year; Sweden.

Förlaget
(><) Voice of Change www.voiceofchange.se. Se även www.plantagon.com.