Plantagon får Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New Yorks miljöpris SACC New York - Deloitte Green Award 2012

Plantagon har tilldelats Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New Yorks stora miljöpris The 2012 SACC New York - Deloitte Green Award, för sin banbrytande "gröna" innovation inom livsmedelskedjan, Plantagons vertikala växthus för storstadsodling.

Priset delades ut av H.M. kung Carl XVI Gustaf vid en kunglig galamiddag, den 3 oktober i New York. Plantagon representerades av professor Oren R. Lyons, styrelseordförande och Hans Hassle, vd.

Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New Yorks pris The SACC New York-Deloitte Green Award delas årligen ut till ett svenskt företag med en banbrytande innovation inom livsmedelskedjan.

– Det känns oerhört hedrande att Plantagon får ta emot den här utmärkelsen av Svensk-Amerikanska Handelskammaren. Det är också fantastiskt att en litet företag som Plantagon inte bara har blivit världsledande inom ett helt nytt område som storstadsodling, utan även att vi kan fungera som en modell för hållbart företagande och ledarskap, säger Hans Hassle, Plantagons vd.

Läs mer om SACC New York och Handelskammarens miljökonferens här: From Farm to Fork.

Se även den engelska pressinformationen här.

Plantagon International AB är verksamma inom sektorn "urban agriculture" och är en världsledande innovatör inom vertikal odling. Plantagons vertikala växthus minimerar behovet av energi, vatten och bekämpningsmedel. Den negativa miljöpåverkan från växthusen är mycket låg och eftersom produkterna levereras direkt till kunderna i deras närmiljö minimeras även transportkostnaderna. www.plantagon.com