Plantagon skriver avsiktsförklaring med Tekniska Verken

Linköping kan bli först i världen med växthus på höjden. Ett närmare 40 meter högt växthus som drivs med spillvärme och koldioxid från Tekniska Verkens biogasproduktion kan bli verklighet i Linköping. Tekniska Verken och det svenska företaget Plantagon skriver på måndag 30 maj en avsiktsförklaring för att utveckla projektet.

Växthuset behöver koldioxid och värme för att fungera, i Tekniska Verkens produktion finns tillgång till båda.

- Att driva växthus inom vårt energisystem är både en intressant och bra idé, säger Stefan Jakobsson, chef affärsutveckling, Tekniska Verken. Nu ska vi undersöka om idén verkligen håller på alla plan genom att bland annat verifiera tekniska lösningar för att ta tillvara värme och koldioxid för ett växthus.

Om det kommer att byggas ett växthus i Linköping är tanken att det blir en demoanläggning för liknande lösningar på andra håll.

Media är välkomna till en presentation av projektet där Anders Jonsson, vd Tekniska Verken, Stefan Jakobsson, chef affärsutveckling, Tekniska Verken och Hans Hassle, vd Plantagon deltar. Samtidigt kommer även avsiktsförklaringen att skrivas under.

Plats: Tekniska Verkens huvudkontor, Brogatan 1, Linköping. Anmäl besöket i receptionen.

Tid: 30 maj, kl 11.00-12.00

Anmäl gärna deltagande till Marie Lorentzon, tel 070-339 83 06.

För mer information, kontakta gärna:

Stefan Jakobsson, chef affärsutveckling, Tekniska Verken, tel 013-20 82 71

Magnus Hjelmare, kommunikationschef, Plantagon, tel 070-9896111