Plantagon till final i SACC NY-Deloitte Green Award 2011

Plantagon har utsetts till en av tre finalister i Svensk-Amerikanska Handelskammarens utmärkelse SACC NY-Deloitte Green Award 2011. Vinnaren mottar priset av HKH Prinsessan Madeleine vid en galamiddag i New York den 1 november.

- Vi är oerhört tacksamma och stolta över att vi har utsetts till en av finalisterna. Vi är övertygade om att vårt växthus dramatiskt kommer att förändra hur vi ser på och producerar ekologisk mat. Vertikala odlingar i stadsområden kommer att minimera användningen av såväl vatten och energi som bekämpningsmedel, även utsläppen från transporter minskar. Urban Agriculture är lösningen på livmedelsfrågan i dagens och framtidens megastäder, säger Hans Hassle, VD för Plantagon.

New York Green Summit arrangeras av Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New York, SACC NY, och årets fokus är på hållbarhet i näringskedjan. Toppmötet med rubriken "From Farm to Fork" (Från jord till bord) äger rum den 2 november på Citibanks huvudkontor på Manhattan.

Flera ledande personer inom livsmedelsindustrin medverkar som talare, såsom Martha Stewart, Marion Nestle, Marcus Samuelsson och landsbygdsminister Eskil Erlandsson.

Toppmötet inleds med en galamiddag den 1 november på IAC:s huvudkontor, då vinnaren av det prestigefyllda SACC NY-Deloitte Green Award tillkännages och får motta priset av Prinsessan Madeleine. Prisets värde är cirka 170,000 svenska kronor (USD 25 000). Hedersgäster under galamiddagen är HKH Prinsessan Madeleine och Prins Daniel.

De andra två finalisterna är Real Stevia och Solvatten. I juryn som utser vinnaren sitter: Steve Trygg, vice ordförande, SACC NY (juryordförande), Kenneth Bengtsson, vd och koncernchef, ICA-koncernen, Peter Gustafsson, Partner, Deloitte, Gunilla Jönsson, doktor och professor, Lunds Universitet, Ronnie Leten, VD och koncernchef, Atlas Copco, Marcus Samuelsson, stjärnkock och livsmedelsaktivist, Jens Spendrup, ordförande Spendrup Bryggerier.

För mer information besök www.saccny.org