Svenska Plantagon får uppdraget att utveckla hållbara indiansamhällen

"Det är ett fantastiskt förtroende vi fått", säger Plantagons VD Hans Hassle. "Tillsammans med vår partner SWECO kan vi vara med och påverka hur stora samhällen på den nordamerikanska kontinenten kan komma att se ut i framtiden. Många amerikanska teknikkonsultföretag har försökt att komma in på den här marknaden, men tack vare vårt mycket nära samarbete med Onondaga Nation blev det svenskar som kom först", fortsätter han.

Plantagon startades 2008 som ett samarbete mellan ett svenskt rådgivningsföretag, SWECORP Citizenship, och folket i Onondaga Nation. Plantagon utvecklar bl.a. tekniker för odling i storstäder och vann tidigare i år den internationella innovatörstävlingen Globe Forum.

"Projektet vi nu inleder går under arbetsnamnet "Sustainable Village" och innehåller studier kring energi, boende, transporter och kommunikation. Syftet är dels att utveckla de indianska samhällenas egen infrastruktur i en hållbar riktning, dels att ge dessa samhällen en intäktskälla genom att helt enkelt sälja dessa lösningar och överskott av energi till det omgivande amerikanska samhället."

"Onondaga Nation hoppas att vi ska kunna bidra till att de indianska samhällenas ekonomi på lång sikt kan göra sig fri från intäkter från kasinospel och tobaksförsäljning och få en mer hållbar inriktning som stämmer med ett naturfolks kultur och filosofi. Att vi får möjligheten att vara en del av ett sådant arbete är egentligen ofattbart", avslutar Hans Hassle.

Plantagon - Moving Capitalism to a Seven Generation Perspective