1,6 & 2,6miljonerklubben fyller 15

1,6 & 2,6miljonerklubben fyller 15 och firar imorgon den 12 oktober med party på Grand Hotel med artister som Lill Lindfors, Arja Saijonmaa, Michael Weinius, Divine och många fler. Den kvinnliga dominansen blir tydlig på festen - 350 gäster varav 20 män!

-  Precis som andra tonåringar är vi litet rebelliska. Vi kommer att fortsätta belysa de brister och den ojämlikhet som finns i vården, säger grundaren Alexandra Charles.

Allting började 1998 när Alexandra blev uppmärksammad på att en stor del av den medicinska forskningen utgår från män. Så såddes fröet till 1,6miljonerklubben och tio år senare såg 2,6miljonerklubben. som vänder sig till yngre kvinnor, dagens ljus.

-  Nu finns syserklubbar i Finland, Norge och Tyskland och ett nätverk i Ryssland. I höst är vi dessutom inbjudna till Botswana och England där planer finns för att starta motsvarande föreningar!

1,6 & 2,6miljonerklubben har cirka 30 000 medlemmar över hela Sverige och ordnar regelbundet seminarier i hela landet – med inriktning på hälsa och kultur.

-  Vi har en helhetssyn på hälsa och anser att kropp och själ hör ihop och både behöver näring, säger Alexandra.

Därför ordnar klubben hälsodagar, resor med fokus på välmående, föreläsningar, författarkryssningar och mycket mer.

Woman in red

Kvinnlig hjärthälsa är en av klubbens främsta hjärtefrågor och forskning inom området belönas varje år med stipendium. För att samla in pengar till forskning för kvinnors hjärtan driver klubben en årlig kampanj - Woman in Red. Kampanjen startar varje år runt internationella kvinnodagen den 8 mars.

-  Då drar vi igång kampanjen med events och välgörenhetsgalor på cirka 18 orter i landet.

Den röda tråden

Detta med att arbeta för en bättre hjärthälsa för kvinnor löper som en röd tråd genom klubbens arbete. Varje år utlyses ett stipendium till unga forskare inom området. Vi delade ut 925 000 kr i stipendium i mars och 300 000 kr under Almedalsveckan i Gå för hjärtat-kampanjen till forskning kring kvinnlig hjärt-kärlsjukdom. Stipendiet delades ut av insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa.

Skifs, Kirchsteiger och Körberg bland kalenderflickorna

För åttonde året i rad ger klubben ut sin kalender som för nästa år heter Svenska Kalenderflickor och Män – till skillnad mot tidigare Svenska Kalenderflickorna. Kultur är tema för nästa år och kända kvinnor och män porrträtteras och delar med sig av sina livsmotton – som Helena Bergström, Babben Larsson, Tommy Körberg och många fler.

Om 1,6 & 2,6 miljonerklubben1,6 & 2,6 miljonerklubben arbetar för bästa möjliga livskvalitet och hälsa för alla kvinnor. 1,6 & 2,6 miljonerklubben är en ideell förening, bildad 1998 och idag en av Sveriges största kvinnoföreningar. Föreningen arbetar för att det kvinnliga perspektivet ska finnas med inom alla områden i samhället. 1,6 miljonerklubben fokuserar på den mogna kvinnan och 2,6 miljonerklubben sätter ljus på yngre kvinnors situation. För mer information: http://www.1.6miljonerklubben.com/