Aktiv familj i fokus på Hälsodagen

Ta med familjen och delta i en kostnadsfri dag fylld av rörelseglädje. Den 4 september är det dags för Hälsodagen på Djurgården i Stockholm. Hjälp 1,6 & 2,6 miljonerklubben att slå rekord i familjeyoga, låt barnen få prova på cirkusträning, få träningstips på plats av personliga tränare, vaccinera dig och familjen mot TBE och slappna av i ett pop-up-spa.

Stillasittande är Sveriges nya folksjukdom. Vårt stillasittande liv framför skärmar förkortar livet och ökar risken för bland annat hjärt- kärlsjukdomar. Trots att svenskar toppar listorna i Europa som de som motionerar mest, så sitter vi även mest i världen. Den goda nyheten är att detta går att åtgärda genom att få in rörelse som en naturlig del i vardagen.

1,6 & 2,6 miljonerklubben har därför tagit initiativ till Hälsodagen, en årlig kampanj som inspirerar till bättre livsstil och hälsa med fokus på motion, kunskap och gemenskap för hela familjen – det ska vara roligt att röra på sig!

- Motion är något man kan göra tillsammans med hela familjen och en möjlighet att umgås över generationsgränserna. På Hälsodagen kan far/morföräldrar, föräldrar och barn umgås samtidigt som man investerar i sin egen hälsa, säger Alexandra Charles, ordförande i 1,6 & 2,6 miljonerklubben, som för tolfte året i rad arrangerar Hälsodagen.

Cirkusskola med Cirkus Scott och Babblarna
Cirkus Scott finns på plats under Hälsodagen med en cirkusskola där man får lära sig jonglera, testa enkel akrobatik samt prova att cykla på enhjuling.

Missa inte heller chansen att träffa Babblarna som dyker upp under dagen. Förutom detta så finns även Hoppborg och ansiktsmålning och många fler överraskningar.

Scenprogram med underhållning och prova-på pass
Konferencierer är Alexandra Charles och Annika Jankell som välkomnar bland andra Susan Lanefelt, Annette Lefterow och Vocalettes i ett fullspäckat program mellan kl.12-16.

Förra året introducerade vi familjeyoga. I år vill vi slå rekord i antal deltagare, målet är att i framtiden få hela Sverige att delta! Inga förkunskaper krävs, alla kan delta.

Spatält, gymtält och hälsotält
På området finns även tält fyllda med olika aktiviteter. I gymtältet får du tips och kan ställa frågor till personliga tränare. I första hjälpen-tältet kan du lära dig hjärt- och lungräddning för vuxna och barn. I spa-tältet bjuds det på avslappnande behandlingar. Och i

hälsotält finns hälsoexperter från Karolinska Institutet och Karolinska Sjukhuset på plats för att svara på dina hälsofrågor. Allt är kostnadsfritt.

Datum: 4 september 2016

Tid: kl.11-16

Plats: Djurgården mellan Villa Källhagen och Sjöhistoriska Museet, Stockholm

För mer information vänligen kontakta:

Alexandra Charles, tel 0708 – 28 09 11 eller alexandra@alexandracharles.se

• kvinnohälsa