Artister och företagare samlade in 80 000 kr till organdonation

Nyligen arrangerade 1,6 & 2,6 miljonerklubben en premiärvisning av 2018 års jubileumskalender på CFHILL i Stockholm. Kalenderns tolv porträtt av artister och företagare auktionerades ut. Auktionen och försäljningen av kalendrar samlade in mer än 80 000 kr – intäkter som går oavkortat till forskning inom organdonation och organtransplantation. Kalendern är framtagen i samarbete med MOD (Mer organdonation).

För Alexandra Charles, 1,6 & 2,6 miljonerklubben, är årets tema viktigt. Hennes förre make dog på grund av brist på organ, i hans fall ett hjärta. Peter Carstedt, grundare MOD, är själv njurtransplanterad och hans mamma gav honom sin ena njure.

• -En person per dag dör pga organbrist och vi är för få som vågar tala om organdonation. Det är viktigt att frågan kommer upp på bordet! Det gör vi genom vår jubileumskalender och det kan alla göra bland annat genom att köpa vår kalender, säger Alexandra Charles von Hofsten.

Antalet organ för donationer räcker inte till för att fylla de behov som finns idag. Idag står 850 personer på väntelista och varje år dör många till följd av att de inte får organ. I Sverige lider över 200 000 människor av hjärtsvikt och varje år tillkommer det 2000 patienter.

AUKTION: Kalendern innehåller porträtt av 12 artister. Utvalda kalenderporträtt i storformat med signerade bilder av fotografer/artister är numrerade i upplaga av tre. Endast nummer ett auktionerades ut så det finns fortfarande möjlighet att köpa ett kalenderporträtt. Till auktionen:

Du kan även stödja forskningen inom organdonation genom att köpa en jubileumskalender. Beställ kalendern här:

Några av de artister som medverkar i 2018 års kalender är:

• Maud Adams
  • Zinat Pirzadeh