​Bättre hälsa för kvinnor i Indien

Projektet Women Health Movement är ett samarbete mellan 1,6 miljonerklubben och Hand in Hand Sweden. Målsättningen med projektet är att förbättra hälsosituationen för 23 000 kvinnor i 50 utvalda distrikt i den indiska delstaten Madya Pradesh.

Indiens utbredda fattigdom har stor påverkan på invånarnas hälsa. Vardagen blir en balansgång mellan liv och död när inte den mest basala sjukvård går att få. Allra värst drabbas kvinnor och flickor. Därför lanserar Hand in Hand Sweden och 1,6 & 2,6 miljonerklubben det 3-åriga pilotprojektet "Women´s Health Movement India".

Lekande lätt men livsviktig hälsokunskap
1,6 & 2,6 miljonerklubbens styrelsemedlem Harriet Gillberg reste nyligen till Indien tillsammans med 2,6 miljonerklubbens ambassadörer Gabriella Svanberg, legitimerad psykolog, Paula Ternström, skådespelerska och Charlotte Bohman, generalsekreterare för Hand in Hand Sweden för att ta del av programmet.

I Madhya Pradesh, i centrala Indien, fick Harriet, Gabriella, Paula och Charlotte ta del av utbildningsprojektet med hälsofokus. Med hjälp av teater, tärningsspel och bildaffischer blev livsviktiga hälsoaspekter som att tvätta händer och borsta tänder levande, roligt och lätt att ta till sig.

Gabriellas reseberättelse

Paulas reseberättelse

Bilder, filmer och annat material från resan samt kontakt med resenärerna finns att tillgå via 1,6 & 2,6 miljonerklubben. Hör gärna av dig så ordnar vi det:

Stina Nordqvist

E-post: Stina@1.6miljonerklubben.com