Boende och god vård viktigast för äldre

En ny undersökning om äldrevården kartlägger hur kvinnor ser på vården och omsorgen i Sverige. Enkäten visar att äldre människor eftersträvar en nära kontakt både med anhöriga och vårdpersonal.  Trygghet, ekonomi och boende är också mycket viktiga frågor när man tänker på sin ålderdom.

– Vi bör tänka mer i ett mänskligt perspektiv – och mindre i ett partpolitiskt, säger Gunnar Akner, professor i geriatrik vid Örebro Universitet.

Enkäten bygger på en undersökning som 1,6 miljonerklubben låtit utföra bland sina medlemmar. Enkäten är utformad av Gunnar Akner som även har analyserat svaren. Närmare 445 kvinnor har svarat  på hur de upplever sitt eget åldrande och hur de uppfattar vård- och omsorg av äldre i Sverige.

Den mänskliga kontakten viktigast 79% vill vårdas av människor som de känner förtroende för och är inte positivt inställda till vårdrobotar. 20% kan acceptera robotar som stöd till vård som ges av människor. 92% anser att det är mycket viktigt att personalen har goda kunskaper i geriatrik.

– Vi ville ställa frågan direkt till dem som berörs för att föra diskussionen på medborgarnas vilkor, säger Alexandra Charles, grundare av 1,6 miljonerklubben.

1,6 miljonerklubben engagerar sig mycket i äldre kvinnors situation. Flera av medlemmarna som varit med sedan starten 1998 har fyllt både 75 och 80 och andra har åldrande eller sjuka föräldrar och har egna, konkreta exempel från hur äldrevården fungerar.

Äldrevårdsenkäten 2013 visar:

·  96 procent anser att vård och omsorg av äldre personer är mycket viktig

·  416 av 1909 svar visar att trygghet förknippas med goda sociala kontakter med familj och vänner. 357 personer svarade trygg ekonomi och 347 personer anser att det är viktigt att lätt komma I kontakt med sin läkare eller sjuksköterska.

·  87 procent svarar att boende är mycket viktigt när man blir äldre och 52 procent uppger att de vill bo kvar i sin vanliga bostad så länge som möjligt – med hemhjälp efter behov. 46 procent vill kunna flytta till ett boende anpassat för äldre personer. Endast 2 procent vill flytta till äldreboende.

·  79% vill vårdas av människor och har inte förtroende för vårdrobotar

Undersökningen visar tydligt att trygghet ur alla perspektiv - med  goda relationer, vård och ett bra boende är mycket viktigt. Alexandra Charles betonar även att detta med mänsklig kontakt, är och förblir,en viktig stomme i vården.

I Almedalen diskuterar 1,6 & 2,6 miljonerklubben dagens geriatrik och synen på äldre och åldrandet i Sverige jämfört med övriga EU. Lördag den 6 juli kl.9.30 – 12.30 i EU-Paviljongen på strandgatan.

För ytterligare information kontakta Gunnar Akner, akner.gunnar@gmail.com, eller Alexandra Charles, alexandra@1.6miljonerklubben.com eller 0708-28 09 11.