Kunskap, kultur och hälsa – att tänka nytt och annorlunda

1,6 miljonerklubben, Nationalencyklopedin, Vårdalstiftelsen och Gullers Grupp förenas kring viktiga och spännande ämnen under årets Almedalsvecka.   Nytänkande forskning, innovation och att tänka annorlunda står på agendan under Almedalsveckans kanske viktigaste seminarium, den 4 juli.

Kritiskt tänkande är viktigt under det kunskaps- och åsiktsmaskineri som är Almedalsveckan. Att våga tänka nytt, att utmanas att tänka annorlunda handlar därför seminariet den 4 juli om. På plats är kultur- och idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth, landshövding Cecilia Schelin-Seidegård, Eva Swartz Grimaldi m.fl.

Bland annat kommer Frans Johansson, författare till snart utgivna ”The Click Moment” berätta hur nya kombinationer av kunskaper och befintliga tillgångar kan ge banbrytande idéer.

Kunskap för personlig frihet
Under lunchmötet den 4 juli samlas starka namn för att diskutera idén om att försöka tänka annorlunda, och alla möjligheter detta kan leda till. Hans Albin Larsson, professor i historia, är en av dem.

- Den kunskap vi behöver är sådan kunskap som kan ge oss personlig frihet, som utgör en grund för reflektion, värdering och därmed för vilka slutsatser som kan dras om orsak och verkan. Detta fordrar återkommande träning i att ifrågasätta, säger Hans Albin Larsson, professor i historia, Högskolan i Jönköping.

Onsdag den 4 juli kl 11.00-13.30 i Residensets Trädgård, Visby
OSA till info@1.6miljonerklubben.com

För mer information vänligen kontakta
Alexandra Charles, ordförande 1,6 & 2,6 miljonerklubben