MEDALJ FÖR VÅRDEN - EN AV VALETS VIKTIGASTE FRÅGOR

Idag har regeringen premierat Alexandra Charles och 1,6 miljonerklubben med en medalj, Illis Quorum meruere labores i guld av åttonde graden, för mångåriga och betydelsefulla insatser för kvinnors hälsa, jämlik vård och forskning. Medaljen delades ut på Tessinska Palatset i Stockholm.

- Jag är glad och stolt över att regeringen får förmånen att dela ut en utmärkelse till Alexandra Charles, som har gjort stora insatser för att lyfta frågor om medicinsk forskning och kvinnors hälsa, säger socialminister Annika Strandhäll (S).

Alexandra och 1,6 miljonerklubbens olika initiativ har varit otroligt viktiga för en breddad debatt fördjupad kunskap, nya framsteg och en mer jämställd vård i Sverige.

- Äntligen får kvinnohälsofrågor den tyngd och den uppmärksamhet de förtjänar. En jämställd hälsa är viktig för alla. Ett genusperspektiv bör genomsyra allt i vårt samhälle.  Hälsa, vård och omsorg är våra hjärtefrågor, säger Alexandra Charles, ordförande i 1,6 & 2,6 miljonerklubben.

• Kultur

1,6 & 2,6 miljonerklubben arbetar för bästa möjliga livskvalitet och hälsa för alla kvinnor. 1,6 & 2,6 miljonerklubben är en ideell förening, obunden partipolitisk, bildad 1998 och idag en av Sveriges största kvinnoföreningar. Föreningen arbetar för att det kvinnliga perspektivet ska finnas med inom alla områden i samhället. 1,6 miljonerklubben fokuserar på den mogna kvinnan och 2,6 miljonerklubben sätter ljus på yngre kvinnors situation. För mer information: www.1.6miljonerklubben.com