Ny rapport presenterar svenskarnas kärleks- och sexliv

Kärleksbarometern 45+

Ny rapport presenterar svenskarnas kärleks- och sexliv

Åtta av tio svenskar över 45 år tycker att sex är viktigt för välbefinnandet och tre av fyra är sexuellt aktiva. Men många drabbas av sexuella besvär med åldern vilket kan hindra spontaniteten i samlivet. Mäns vanligaste sexuella besvär är erektionsproblem, kvinnors är bristande lust och sköra slemhinnor. Det visar Kärleksbarometern som genomförts av Novus på uppdrag av 1,6 miljonerklubben och Eli Lilly.1

”Vi har tagit reda på hur känslorna spirar hos svenska kvinnor och män. Undersökningen visar att kärlek och sex är viktigt under hela livet. Samtidigt talas det sällan om sambandet mellan sexualitet, hälsa och livskvalitet hos dem som är lite äldre. Det vill vi ändra på”, säger Alexandra Charles, ordförande för 1,6 miljonerklubben.

1,6 miljonerklubben och Eli Lilly har låtit undersökningsföretaget Novus genomföra en undersökning för att kartlägga svenskarnas tankar och erfarenheter kring kärlek och sexuell hälsa. Resultaten presenteras i rapporten Kärleksbarometern och inkluderar 1126 intervjuer bland svenskar i åldern 45-79 år.[1]

Idealpartnern är omtänksam och pålitligDe viktigaste egenskaperna hos en partner är omtänksamhet (48%), pålitlighet (41%), kärleksfullhet (40%) och trohet (40%). Män utmärker sig genom att oftare tycka att idealpartnern ska vara glad och självständig. Kvinnor tycker i större utsträckning att idealpartnern ska vara ekonomiskt ansvarsfull och händig.

Kvinnor väljer Jan Eliasson – män Lena PhilipssonPå frågan om vilken svensk man över 45 år som kvinnor tycker är mest attraktiv kommer Jan Eliasson, f.d. utrikesminister på första plats, följt av 2) Björns Skifs, 3) Mikael Persbrandt, 4) Michael Nyqvist och 5) Ernst Kirchsteiger. På männens lista kommer Lena Philipsson, artist, på första plats, följt av 2) Carola Häggkvist, 3) Lisbeth Åkerman, 4) Lena Endre och 5) Kristin Kaspersen.

Så vill vi helst träffa en ny partnerPå frågan om hur man skulle gå tillväga för att träffa en ny partner om man är eller vore singel svarar 46% via gemensamma intressen, 24% nätdejting, 15% i bekantskapskretsen, 13% gå med i en förening och 10% gå på krogen. Män svarar i genomsnitt något fler alternativ än kvinnor, och de svarar oftare nätdejta och/eller gå på krogen.

Viktigt att samlivet kan vara spontantUndersökningen visar att nästan nio av tio svenskar (87%) tycker att kärlek är lika viktigt under hela livet. Särbos tycker det i högre grad än andra (97%) – singlar tycker det i lägre grad (81%). Åtta av tio svenskar (80%) tycker att sex är viktigt för välbefinnandet. Tre av fyra svenskar (74%) är sexuellt aktiva och ungefär lika många (76%) anser att det är viktigt att samlivet kan vara spontant och oplanerat.

Potensbesvär och bristande lust vanligaste besvärenMed åldern blir sexuella besvär vanligare.Var fjärdeperson i undersökningen (24%) oroas över sin sexuella förmåga – män oroas mer än kvinnor. Mäns vanligaste sexuella besvär är erektionsproblem och var fjärde man (25%) drabbas återkommande av dessa besvär. Kvinnors vanligaste sexuella besvär är brist på lust (16%) följt av sköra slemhinnor (15%).

Om 1,6 miljonerklubben

1,6 miljonerklubben är en av landets största kvinnoföreningar och har cirka 33 000 medlemmar. Namnet kommer av att det fanns 1,6 miljoner kvinnor över 45 år i Sverige då klubben bildades 1998. Klubben ger ut en tidning, böcker och en årlig kalender och håller seminarier om hälsa ett trettiotal gånger om året. Genom att skapa opinion och sätta press på myndigheter, politiker och forskare vill 1,6 miljonerklubben skapa ett friskare samhälle med ökat hälsomedvetande och livsglädje för alla kvinnor i alla åldrar. Klubben grundades 1998 av Alexandra Charles som sedan dess är ordförande. Läs mer på: www.1.6miljonerklubben.com

Eli Lilly

Lilly är ett av världens största läkemedelsbolag med ca 40 000 anställda över hela världen. Huvudkontoret ligger i Indianapolis, USA och det svenska kontoret i Solna. Sedan 1876 har Lilly utvecklat medicinska produkter för att hjälpa människor leva längre, friskare och mer aktiva liv. Våra receptbelagda läkemedel hjälper människor som drabbats av svåra sjukdomar som cancer, diabetes, benskörhet, schizofreni eller hjärtsjukdom. Upptäckterna kommer från vår egen forskning och genom samarbeten med vetenskapliga organisationer runt om i världen. För mer information, se www.lilly.se och www.svarommanlighalsa.se

Har du frågor?

Talesperson för Kärleksbarometern:Alexandra Charles, Ordförande 1,6 & 2,6 miljonerklubben, växel: 08-20 51 59, mobil: 0708- 28 09 11, e-post: alexandra@alexandracharles.se

För frågor om undersökningens genomförande, specifika resultat och manlig hälsa:Carin Landsmer, External Affairs Director, mobil: 070- 609 88 46, e-post: landsmer_carin@lilly.com

SECLS00690

[1] I Kärleksbarometern redovisas svar för den svenska allmänheten, 1126 personer deltog. För att få underlag i sex svenska regioner (minst 200 intervjuer/region) har ytterligare intervjuer genomförts, sammanlagt rör det sig om 1530 stycken. Intervjuerna skedde i Novus Sverigepanel 4-18 februari 2015. Resultaten har efterstratifierats. Deltagarfrekvens 69%.

• Kultur