Örebros kvinnor mer hjärtfriska än rikssnittet men många rör på sig för lite

Pressmeddelande   •   Mar 04, 2014 09:22 CET

Hjärt-kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken bland kvinnor i Sverige. Minst två tredjedelar av alla hjärtinfarkter bedöms kunna förebyggas genom hälsosammare levnadsvanor, där kost och motion är två avgörande faktorer. I Örebro kommun är dödligheten något lägre än rikssnittet*, men hela 12 procent av kvinnorna har en alltför stillasittande fritid.** Ökad kunskap är livsavgörande och detta är utgångspunkten för att 1,6 & 2,6 miljonerklubben och insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa för nionde året i rad drar igång kampanjen Woman in Red.

Läs mer i pressmeddelandet.

Kommentarer (0)

Kommentera