Rekordhastighet i gemensam promenad för kvinnors hjärtan – efter tre månader lyfts insamlingsmålet till en miljon kronor

Nu har användarna av promenadappen Gå för hjärtat passerat insamlingsmålet på 500 000 kronor till forskningen om kvinnlig hjärthälsa. Men eftersom deltagarna hållit ett rekordhögt tempo och varje dag gått en sträcka motsvarande Stockholm - Kairo dubbleras nu målsättningen och sätts till en miljon kronor. Gå för hjärtat är ett samarbete mellan 1,6 miljonerklubben och Becel där varje promenerad kilometer omvandlas till 1 krona i en mobilapp med samma namn. Startskottet gick den 15 februari och projektet sker inom ramen för klubbens kampanj Woman in Red som syftar till att öka kunskapen om kvinnors hjärthälsa.

Viktiga friskfaktorer
Hjärt- och kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken i Sverige, inte bara bland män, utan även bland kvinnor. Varje timme diagnostiseras nästan åtta kvinnor, vilket innebär att alla berörs på ett eller annat sätt. Då livsstilen starkt påverkar risken att drabbas är det avgörande att kunskapen om förekomst och förebyggande åtgärder ökar. Friskfaktorer som vardagsmotion, en varierad kost och att inte röka kan mer än halvera risken att drabbas. Då kvinnors fysik, symptom och behandling skiljer sig från männens behövs också mer kvinnospecifik forskning.

I appen Gå för hjärtat omvandlas promenerade kilometrar till pengar. Becel ger 1 krona per kilometer till insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa, som årligen delar ut stipendier till forskning om kvinnors hjärthälsa. Stiftelsen grundades av 1,6 miljonerklubben och innehar 90-konto.

– Engagemanget har varit helt fantastiskt och att vi redan efter tre månader har samlat in 500 000 kronor är enormt! Vinsten är inte bara pengar till forskningen, utan även hälsoeffekten av alla de kilometer som app-användarna gått. Kvinnors hjärthälsa är ett ämne som berör - nu ska det bli spännande att se när vi når slutmålet på en miljon! säger Alexandra Charles, ordförande 1,6 miljonerklubben.

– Eftersom hjärt- och kärlsjukdom är vår vanligaste dödsorsak är det viktigt att öka kunskapen om hur en sund livsstil dramatiskt kan minska risken att drabbas. Gå för hjärtat är ett initiativ som syftar till att lyfta upp frågan kring kvinnors hjärthälsa, få fler att komma ut och röra på sig och samtidigt möjliggöra ökad forskning på området. Det är väldigt roligt att se att så många har sett möjligheten att göra något för sig själva och för andra på samma gång, säger Jonatan Tullberg, Senior Brand Manager, Becel.

-  500 000 promenerade kilometer motsvarar 12 varv runt jorden

-  Över 25 000 personer deltar i kampanjen

-  Över 122 000 promenader har registrerats

-  Varje dag promeneras i snitt 5 800 kilometer, en sträcka som motsvarar avståndet Stockholm – Kairo

Följ Gå för hjärtat-promenaden på: www.facebook.com/GaForHjartat eller #gaforhjartat

Mer om 1,6 miljonerklubben och Woman in Red: http://www.1.6miljonerklubben.com/aktiviteter/womaninred/

Mer om Kvinnor & Hälsa: http://www.kvinnorochhalsa.com/

För mer information, vänligen kontakta:

Alexandra Charles, Ordförande 1,6 & 2,6 miljonerklubben, tel: 0708 28 09 11, e-post: alexandra@alexandracharles.se

Jonatan Tullberg, Senior Brand Manager, Becel, tel: 08-619 95 72, e-post: jonatan.tullberg@unilever.com

Isabella Rönnmark, Presskontakt, tel: 0707-16 10 17, e-post: isabella@wenderfalck.com

Om Becel
Becel vill uppmuntra till en hälsosam livsstil där kost och motion båda är viktiga beståndsdelar. Becel är en serie produkter med fokus på hjärthälsa. Produkterna baseras på vegetabiliska oljor och innehåller omättat fett, omega-3 och omega-6 och har en lägre halt mättat fett än smör. Becel finns som smörgåsmargarin i olika fetthalter och smaker, som flytande margarin och som matlagningsprodukt. Becel pro.activ med tillsatta växtsteroler är avsett för dig som har ett högt kolesterolvärde och vill sänka det.

• Medicinsk forskning

• hjärt- och kärlsjukdomar