Stipendier med kvinnohjärtat i fokus

Woman in Red har just delat ut 925 000 kronor i forskningsstipendier för att uppmuntra forskning ur ett genusmedicinskt perspektiv. Idag är hjärt- och kärlsjukdom den vanligaste dödsorsaken bland svenska kvinnor. Trots detta vet vi för lite om kvinnohjärtat.

Tillsammans med insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa samlar 1,6 miljonerklubben in pengar till hjärtforskning med fokus på kvinnohjärtat. Inför internationella kvinnodagen har årets Woman in Red stipendier delats ut. Fyra forskningsprojekt delar på 925 000 kronor.

Hjärtats rytmstörningar - annorlunda för kvinnor? 250.000 SEK  Med.dr, överläkare Per Insulander och doktorand Carina Carnlöf

Utredning av bröstsmärtor hos kvinnor – varför så svårt att pricka rätt? 250.000 SEK  Med.dr, överläkare Nina Johnston och doktorand Christina Christersson

Amningens betydelse för framtida hjärt-kärlsjukdom 200.000 SEK Med.dr, dietist Hilde Brekke

Osteoporosstipendium - Hormoners betydelse för förändringar i benets inre struktur och mineralinnehåll under och efter amningsperioden. 225.000 SEK PhD, Master of Science in Nutrition Hanna Olausson

Årets stipendier är resultatet av förra årets försäljning av nålen Woman in Red, en liten röd sko designad av Lotta Lewenhaupt. Osteoporosstipendiet utgörs av intäkterna från försäljningen av 1,6miljonerklubbens årskalender. Woman in Red-nålen finns att köpa på www.1,6miljonerklubben.com, Hemköp och Willys.

För mer information:
Alexandra Charles, ordförande 1,6 & 2,6 miljonerklubben, Tel: 0708–28 09 11, E-mail: alexandra.charles@telia.com

Pia Gefvert, 1,6 & 2,6 miljonerklubben, Tel: 0766- 36 89 40, E-mail: pia@1.6miljonerklubben.com