SUNDSVALL SLÅR ETT SLAG FÖR KVINNOHJÄRTAT

Torsdagen den 19 mars slår hundratals Sundsvallsbor ett slag för jämställd hjärtsjukvård och ny forskning på kvinnohjärtat genom Woman in Red. Kampanjen uppmärksammas i år i 18 städer runtom i landet. Woman in Red syftar till att fler kvinnor ska överleva hjärt- och kärlsjukdomar.

Den 19 mars bjuder 1,6 & 2,6 miljonerklubben tillsammans med stiftelsen Kvinnor & Hälsa på de senaste nyheterna inom forskning på kvinnohjärtat. Medicinsk information om kvinnohjärtat varvas med underhållning av bl a artisten Anne-Lie Rydé. Överläkare Elli Masoe, kardiolog och PCI vid Länssjukhuset Sundsvall, informerar om brustet hjärta, takotsubo, som orsakas av stress och drabbar fler än man tidigare har trott. Journalisten Peter Nässén berättar om hur det är att leva med en pacemaker. Hälsoinspiratören Annette Lefterow, wellnessexpert, informerar om betydelsen av att sköta sin hälsa.

För mer information, bilder, intervju vänligen kontakta Inger Söderholm, inger@1.6miljonerklubben.com, tel 0709-969599.

Se hela programmet www.1.6miljonerklubben.com

• hjärtsjukvård