24Storage satsar stort i Malmö

Malmö växer i stadig takt och berörs av den uppåtgående self-storage-trenden. Nu öppnar 24Storage, som hyr ut förråd till privatpersoner och företag, sin första förrådsanläggning i staden. Fastigheten är med sina 7 800 kvadratmeter bolagets största satsning hittills.

Den stadiga befolkningstillväxt som Malmö haft de senaste åren förväntas fortsätta*. En av utmaningarna med det är behoven av en anpassad infrastruktur och en bibehållen boendekvalitet även vid trångboddhet. 24Storage öppnar nu en 7 800 kvadratmeter stor förrådsanläggning på Lundavägen 54 där privatpersoner och företag kan förvara möbler, bokföring, fritidsprylar eller annat som inte får plats i hemmet eller på kontoret.

– Det känns fantastiskt att göra entré i Malmö och att 24Storage nu har tolv anläggningar i åtta olika städer. Trots att de flesta lägenheter och hus har tillhörande förråd är det inte alltid det räcker för att få plats med alla saker. Behovet av förråd uppkommer under olika delar i livet och vår bransch drivs av just förändringar. Ett nytillskott i familjen där kontoret ska bli barnrum, när ett par flyttar ihop eller går skilda vägar är bara några exempel, säger Michael Fogelberg, VD och grundare på 24Storage.

Bolaget köpte den tidigare tryckerianläggningen 2016 och har sedan dess renoverat fastigheten och anpassat den till moderna förrådslösningar. Anläggningen kommer öppna upp i olika faser, där första fasen innehåller cirka 200 förråd. När hela projektet står klart kommer minst 700 förrådsutrymmen att finnas tillhanda. Den totala investeringen uppgår till cirka 60 MSEK.

– Anläggningen har ett bra geografiskt läge mitt i staden och erbjuder Malmöborna rejält med förrådsutrymme på ett bekvämt avstånd. I kombination med starka makrotrender som en ökad urbanisering och dynamiska förflyttningar inom storstadsområdena finns det en stark efterfrågan på förråd i området, säger Michael Fogelberg, grundare och VD för 24Storage.

* Källa: http://redovisningar.malmo.se/2016/hallbarhetsrapport-2016/trend-urbanisering/

Michael Fogelberg, VD och koncernchef, 24Storage AB
E-post: michael.fogelberg@24storage.com

• malmö