TV4´s bebispanel pratade igår om platthuvud och Mimos

Informationen om platthuvud ökar för varje dag, vilket är stort bevis på en positiv utveckling för Sverige.

Vårt huvudmål på 2 Sure AB har varit att under de senaste 3 åren sprida information om platthuvud. Hur man kan förebygga, enkla tips i vardagen för att belasta olika delar av huvudet, att titta på huvudet och se tidiga tecken. Listan är lång.

Varför har vi lagt vår focus där? Jo för att huvudets tillväxt består det första levnadsåret av 50 % av den totalt tillväxten. Huvudet är tungt och barnet kan själv inte hålla upp huvudet. Fontanellerna är öppna tills ca 16 månaders ålder, vilket gör att huvudet lätt blir platt om man inte har kunskap om hur huvudet kan bli platt.

Att förebygga ett platt huvud kan vara lätt för vissa och svårare för andra, detta beror på en mängd olika saker. Ett barn med ett hårdare skallben tex, kan sitta i 45 g vinkel flera timmar om dagen utan att bli platt. Medan ett barn med mjukare skallben kan bli platt vid endast 30 min om dagen i 45 g vinkel. Därför är informationen om hur och varför man bör förebygga platthuvud så viktig, samt prata med sin BVC om sitt barns utveckling av huvudet. En 45 g vinkel är vanligt i babysitter och babyskydd.

Mimos har utvecklat 2 olika produkter för att kunna minska obehandlade asymmetrier. Mimos kraniometer som används för att med mm mått kunna avgöra om huvudet börjar bli platt. Kraniometern används även för att följa upp resultatet av behandlingen. Dessa mått görs av fysioterapeuter, barnmorskor eller läkare. Mimos kudde som hjälper till att avlasta huvudet och fördela trycket, när barnet måste ligga på rygg.

Vi på 2 Sure AB får dagligen mail från oroliga föräldrar som inte blivit informerade om att huvudet kan bli platt, samt fått felaktig information om att huvudet rättar till sig själv när barnet börjar sitta. Denna information är tyvärr inte sann, i en studie från UK visar det att barn som har ett platthuvud vid 6 månader har endast en 30 % chans att förbättra plattheten av sig själv (utan behandling), det är 70 % att plattheten blir värre eller förblir densamma resten av livet.

Så här skriver KRANIOFACIALA ENHETEN återigen på Facebook idag.

Alla sneda huvuden behöver inte opereras!
Spädbarn har mjuka huvuden och genom att ligga för mycket på rygg riskerar huvudet att bli lite snett eller platt. Barn skall sova på rygg men kom ihåg att ha barnet på mage när det är vaket!

Är du orolig över ditt barns huvudform - ta upp det på BVC!

Så här skriver 1177 på sin hemsida

Låt oss tillsammans fortsätta sprida och upplysa om hur lätt ett platthuvud kan uppkomma och vad man kan göra för att förebygga.

Team Mimos Norden