Internationalisering av din e-handel – ta steget ut i världen, del 2

Internationalisering av din e-handel – ta steget ut i världen, del 2

I den första delen pratade jag en del om att det är viktigt att ha sina mål med internationaliseringen tydliga, ha eller skaffa sig god lokalkännedom. Att fundera på språk, kundtjänst, lösningen och tekniken. Den här gången tänkte jag ta upp sortiment, kampanjer och vad man kan tänka på med prissättning och betalningar.

Sortiment och kampanjer

Ta reda på om hela ert sortiment får säljas i alla länder. Det brukar finns regler för agentur, rättigheter för motiv, mm, som begränsar var saker får säljas.
Är några delar av sortimentet olagligt i något land?
Är några delar av sortimentet olämpligt eller oetiskt i något land?
Något eller några av dessa saker brukar leda till att sortimentet måste anpassas.

Beroende på hur kända olika varumärken är i ett visst land, kan man vilja strukturera sortimentet
olika för att lyfta fram det som är populärt.

Passar alla era kampanjer i alla länder? Finns till exempel jul och nyår? Badsäsong i Australien är inte badsäsong i Europa. Våren kommer tidigare i Spanien än i Sverige. Vissa kampanjer kan vara samma men vid olika tider.

Fundera på om bilder innehåller texter, pris och valuta så att dom behöver anpassas per land?

Prissättning

Det finns olika sätt att hantera prissättning i olika länder, ska pris sättas per land eller räknas ut från ett basland?

Fundera på hur valutaändringar ska påverka kundpris. Ska det leda till nya priser?

Det är olika moms på olika marknader för olika varugrupper. Till exempel är barnkläder momsfria i vissa länder, men inte i Sverige.
Tänk på att momssatsen på sortimentet troligen ändras när ni når gränsen för VAT-registrering. Skapa en metod för hur man byter moms på en marknad vid VAT-registrering. Och hur ska momsen påverka kundpriset, ska priset ändras när ni blir VAT-registrerade?

Bestäm i vilka valutor ni ska sälja. Vill ni ta betalt i kundens valuta eller bara ge ungefärligt omräknat pris?

Betalningar

Det är ofta viktigt med lokala betalsätt. Till exempel bankbetalningar i Tyskland och DAN-kort i Danmark.

Vår erfarenhet är att det är svårt att hitta globala eller europeiska lösningar som är optimala i alla länder. Därför kommer ni troligen att behöva integrera flera betallösningar. Faktura är populärt men tyvärr svårt i många länder.

Tänk igenom hur varje betalsätt ska kunna krediteras i varje land. Detta kan bli mycket dyrt och tidskrävande annars.

Tänk på att bedrägeririsken på en internationell sajt är högre. Bestäm om kort från hela världen ska accepteras eller om man kan begränsa till vissa typer av kort. Vilka belopp ska accepteras? Bestäm vilka mönster på en order och betalning som ska accepteras.

Nästa del

I nästa artikel om Internationalisering fokuserar jag på fraktsätt, fraktkostnader och tull när man jobbar på flera marknader.