Vilken är din favoritfärg?

Vilken är din favoritfärg?

I helgen när vi var på kalas dukades det fram en flaska Coca-Cola med grön etikett. Diskussionen satte genast igång, vad betydde det gröna, var den ekologisk på något sätt, nyttigare eller fair trade. Alla förslag innebar att innehållet skulle i någon form vara bättre än det röda originalet. Det visade sig efter lite googling att Coca-Cola Life, som lanserades i Sverige i september, innehåller en tredjedel mindre socker som originalet tack vare en kombination av socker och det naturliga sötningsmedlet steviaextrakt. Det blir den första produktnyheten inom Coca-Cola på över 7 år, och med tanke på färgvalet tror jag att företaget hoppas på en extra skjuts av det faktum att grönt säljer.

Heinz Ketchup ville öka försäljningen och provade en idé att sälja flaskor med grön ketchup, vilket ledde till att fabriken fick jobba dygnet runt för att klara produktionen. Det var då den största försäljningsökningen i företagets historia med 10 miljoner flaskor som såldes de första 7 månaderna.

Rocket Fuel

Rocket Fuel genomförde en analys av 111 onlinekampanjer inom telekombranschen under 2013-2014. Annonser med grön bakgrund var mest framgångsrika, köpbeslutet var 1,4 gånger övriga annonsers medelvärde.

En animation i annonsen ökade köpbenägenheten med i snitt 84 % mot vanliga annonser. Jag kan tänka mig en parallell med rörliga modellbilder på en modesajt till exempel. Nelly.com har produktbilder från olika håll och en liten kort catwalkfilm där man kan se produkten på en gående modell.

I de annonser som Rocket Fuel analyserade konstaterades att de faktorer som hade störst framgång var animerade annonser, annonser med både specialerbjudanden och prisdetaljer, annonser där det gick att kolla tillgänglighet och klicka direkt för köp och gröna bakgrunder.

Olika färger för olika ändamål

Färger påverkar oss i våra köpbeslut, både medvetet och undermedvetet. Färgen blå sägs framkalla känslor för pålitlighet och förtroende. Det är ingen slump att många finansinstitutioner använder sig av blått. Enligt en undersökning i Journal of Business Research är 15 % mer benägna att återvända till en butik med blått färgschema än orange.

Grönt ska vara den färg som är lättast för oss att ta till oss. Den associeras med rikedom och miljövänlighet.

Svart sägs vara kraftfull och sofistikerad och används ofta för att marknadsföra exklusiva produkter och kan även användas för att göra att enklare produkter upplevs lyxigare, till exempel inom modebranschen.

Vitt sägs stå för renlighet och enkelhet, den större delen av de främsta hudvårdsprodukterna är paketerade i vitt. Det står även för ärlighet och modernitet, varför kanske Apple har anammat det.

Lila ska vara en färg som många kvinnor gillar och som många män undviker. Frågan är hur Telia tänkte med valet av sin företagsfärg?

Varför reaskyltar är röda

Du har knappast missat en reaskylt i en fysisk butik eller en webbutik, om den har röda inslag vill säga. Enligt professor Andrew Elliot reagerar människor snabbare och starkare när de ser den röda färgen. Den främsta orsaken sägs vara att det är inprogrammerat i oss människor som en varning för fara. Detaljhandlare kan använda detta för att fånga kundernas uppmärksamhet när de vill visa upp ett erbjudande som förhoppningsvis leder till ett köp.

Testa färgkombinationer

Vad tänker du när du står i valet och kvalet vilka färger som ska användas? Det är en hel vetenskap och handlar mycket om tycke och smak, både hos säljare och köpare. Lär känna din målgrupp och vilka färger som skulle kunna passa dem, testa olika annonser, eller varför inte ett A/B-test med olika färgkombinationer på sajten.