Lomma kommun testar observationsverktyg

Kommunikationsansvarig
Simon Frankander

Lomma kommun testar observationsverktyg

Lomma kommun, som 2013 utsågs till Sveriges tryggaste kommun, har valt att testa det nya observations- och rapporteringsverktyget Exonaut Observer, utvecklat av 4C Strategies, för att på ett smidigare sätt kunna rapportera in händelser upptäckta av kommunens Trygghetsvärdar s.k. ”Vakande Ögon”.

- Vi kommer att testa Observer till kommunens ”Vakande Ögon” och utvärdera under första kvartalet under 2014, säger Anders Åkesson, säkerhetschef för Lomma kommun.

Vakande Ögon startade sin verksamhet hösten 2006. Gruppen består av ett antal personer som under främst kvällar och nätter ronderar i kommunen och slår larm när de ser något som inte står rätt till. Vakande Ögon är en del i Lomma kommuns arbete med att minska brottsligheten och öka tryggheten för både invånare och företag i kommunen.

- Exonaut Observer är en helt ny generations mobilt verktyg som låter kommunen strukturera och effektivisera hur de gör observationer i fält genom att text, ljud, bild och video delas mellan användarna i realtid. Observationerna kopplas dessutom till fördefinierade objekt, vilket innebär att kommunen snabbt och enkelt kan bygga ett omfattande kunskapsarkiv, se trender och utveckling samt koordinera insatser via verktygets kartfunktion. Användaren får genom Exonaut Observer tillgång till ett dokumentarkiv som kan innehålla ronderingsscheman, krisplaner och annat nyttigt och verktyget fungerar såväl online som offline, säger Jonatan Jürisoo, affärsområdeschef på 4C Strategies.

Exonaut Observer är ursprungligen utvecklat för den Brittiska armén där det används som stöd för bedömningar av enheter som genomgår utbildning inför insatser i bland annat Afghanistan.

• mjukvara
  • säkerhetslösningar
  • kriskonsult

4C Strategies är en internationell och ledande leverantör av lösningar för effektiv riskhantering. Vi erbjuder våra klienter i den offentliga och privata sektorn konsulttjänster och mjukvaror för att skapa, bygga och upprätthålla en god organisatorisk förmåga inom risk-, kontinuitet- och krishantering.