"Nya krav för tryggare betalningar"

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2014 14:00 CEST

PRESSMEDDELANDE 2014-05-02

4C Strategies

Kommunikationsansvarig
Simon Frankander 08- 522 279 00

"Nya krav för tryggare betalningar"

I juli träder Finansinspektionens nya föreskrifter om riskhantering i kraft. Riskexperterna Christine Girod och Lisa Leirnes från 4C Strategies ger sin syn på vad finansbolagen måste göra för att behålla sin status i en värld med isländska askmoln, finanskriser och andra oförutsedda händelser.

Finansinspektionens nya krav på systematiskt risk- och kontinuitetshanteringsarbete innebär ett systemskifte för de svenska finansiella instituten. Tillsynsmyndighetens nya föreskrifter och allmänna råd om hantering av operativa risker (FFFS 2014:4), som nyligen offentliggjordes, kräver att finansmarknadens aktörer ser över sina processer för att göra betalsystemen tryggare. Syftet med föreskrifterna är att minska risken för händelser i företagens verksamhet som resulterar i höga förluster eller omfattande störningar, vilket i sin tur bidrar till att upprätthålla ett stabilt och väl fungerande finansiellt system", skriver Christine Girod och Lisa Leirnes från 4C Strategies.

Läs hela artikeln här: http://www.va.se/debatt/nya-krav-for-tryggare-betalningar-638434

Om 4C Strategies

4C Strategies är en internationell och ledande leverantör av lösningar för effektiv riskhantering. Vi erbjuder våra klienter i den offentliga och privata sektorn konsulttjänster och mjukvaror för att skapa, bygga och upprätthålla en god organisatorisk förmåga inom risk-, kontinuitet- och krishantering.

Kommentarer (0)