Zitius väljer Netrounds för ännu bättre bredbands-TV

För att öka kvaliteten ytterligare i distributionen av bredbands-TV har kommunikationsoperatören Zitius Service Delivery valt att införa Absilions testsystem, Netrounds. Systemet gör att Zitius kan övervaka och säkerställa högsta kvalitet i TV-signalerna. För tittarna innebär det en ännu bättre TV-upplevelse.

-Vi står för högsta kvalitet i de bredbandstjänster vi erbjuder. Vi har valt Netrounds eftersom systemet har de funktioner vi behöver för IPTV-monitorering och för att det även ger oss mervärden i form av funktioner för snabb felavhjälpning om problem uppstår. Vi på Zitius uppskattar och tror på det Absilion vill åstadkomma med Netrounds, säger Ola Friis, teknisk chef på Zitius.

För Absilion är ordern ett startskott på en ökad satsning på marknaden för bredbands-TV.

- Med de nya IPTV-funktioner vi nu inför kan våra operatörskunder använda Netrounds i såväl föranalyser i testlabb som övervakning i produktionsmiljö, säger Absilions vd, Mats Nordlund.

Ordern omfattar ett tiotal mätenheter som driftsätts på olika platser runtom i Zitius nät i Sverige.

För ytterligare information, kontakta:

Mats Nordlund, vd, Absilion

070 – 634 60 20, mats.nordlund@absilion.com

Ola Friis, teknisk chef, Zitius

070 – 302 66 62, ola.friis@zitius.com

Om Zitius:

Zitius är en av Sveriges ledande kommunikationsoperatörer inom bredband via fiberoptisk kabel. Zitius erbjuder stadsnät, bostadsbolag, fastighetsbolag, bostadsrättsföreningar och villasamfälligheter helhetslösningar för lyckade bredbandsprojekt. Bolagets erbjudande omfattar alla steg i bredbandssatsningen: utbyggnad, löpande drift & vidareutveckling av nätet, tjänsteutbud och färdiga koncept för marknadsföring.

Zitius har nått en ledande ställning genom hög teknisk kompetens, ett strategiskt samarbete med Ericsson och genom att man kan erbjuda landets bästa tjänsteutbud inom tv, bredband och telefoni. Man samarbetar idag med bortåt 20 olika tjänsteleverantörer. Zitius finns på ett 10-tal orter i Sverige och levererar tjänster till 7 av Sveriges 10 största fastighetsbolag. www.zitius.com.

Om Absilion

Absilion har utvecklat Netrounds som är världens första professionella test- och monitoreringssystem som kombinerar aktiva mätpunkter i kundens nät med en tjänst på webben. Netrounds erbjuds som en abonnemangstjänst och kräver ingen installation i användarnas IT-miljö.

Absilion är marknadens ledande företag för oberoende kvalitetssäkring av bredbandsnät. Som första företag i Sverige är Absilion partner till Svenska Stadsnätsföreningen för att certifiera bredbandsnät.

• absilion
  • zitius