Maldon Flingsalt firar 130 års jubileum med modern retro-förpackning

Maldon Salt Company, som producerar originalet till allt flingsalt, har producerat flingsalt sedan 1882 i byn Maldon på Englands östkust. Detta firas nu med uppdaterade förpackningar.

De vackra och smakrika saltflingor vi kallar Maldon Flingsalt tas fram genom en variant av den urgamla metoden för att vaska fram pannsalt. För bästa resultat är saltet fortfarande handgjort enligt traditionella metoder. Med det salta vattnet utanför byn Maldon i England så skapas det underbart goda havssalt som enligt gamla berättelser härrör ca 2000 år tillbaka i tiden.

Vackra pyramidformade saltkristaller med en perfekt sprödhet och mjuk saltsmak som gör underverk med i stort sett alla maträtter.

- Maldon har alltid varit kända för sitt fantastiskt goda flingsalt - rent och naturligt havssalt i flingor – och med sin nya förpackningsdesign anknyter de till sin gedigna historia. Vi är mycket stolta över att få distribuera världens mest uppskattade flingsalt, Maldon - originalet till allt flingsalt, säger Magnus Lagerberg på JOZO SALT.

Maldon Flingsalt finns även som Maldon Smoked som är naturligt flingsalt rökt enligt traditionella metoder över brittisk ek. Dessutom finns Maldon flingsalt med ekologiska kryddor finns i 5 varianter – Naturell, Provence, Citrus, Grill och Vitlök & Rosmarin. Det är lätt att laga god mat när du kan knepen.

Tips:

Gör ett smaksatt smör genom att blanda smör, Maldon Flingsalt och färska örter (exempelvis hackad basilika och rosmarin), fantastiskt gott till kött.

För högupplösta bilder (tyvärr inte alla gå in på JOZO SALTs bildbank:

För mer information, kontakta:

Magnus Lagerberg, Försäljningschef Norden JOZO SALT

Tel: 031-65 30 12, mobil: 0708-11 32 55

magnus.lagerberg@akzonobel.com

Om Maldon

De vackra och smakrika saltflingor vi kallar Maldon Flingsalt tas fram genom en variant av den urgamla metoden för att vaska fram pannsalt. För bästa resultat är saltet fortfarande handgjort enligt traditionella metoder. Med det salta vattnet utanför byn Maldon i England så skapas det underbart goda havssalt (som enligt gamla berättelser härrör ca 2000 år tillbaka i tiden) i samma lokaler vid floden Blackwater sedan 1882. Maldon Salt som firar 130 år i år är ett av få engelska familjeföretag med välkänt globalt renommé och de siktar på ytterligare 130 års framgång. I Februari 2012 blev Maldon kunglig engelsk hovleverantör (”granted the prestigious Royal Warrant for its Sea Salt Flakes”) med sitt flingsalt.

Maldon Flingsalt - vackra pyramidformade saltkristaller med en perfekt sprödhet och mjuk saltsmak som gör underverk på i stort sett alla maträtter.

Maldon rekommenderas av kända kockar som Jamie Oliver och Delia Smith.
JOZO Salt är exklusiv distributör för Maldons produkter ibland annat Sverige.

Om JOZO SALT

JOZO SALT är ett av Sveriges mest välkända varumärken. När man köper JOZO SALT vet man att man får ett salt av högsta kvalitet och livsmedelssäkerhet. Namnet i sig - JOZO - kommer från den holländska förkortningen av jodsalt. Företaget bakom JOZO SALT är Akzo Nobel Salt som i sin tur ägs av den internationella koncernen AkzoNobel. Med huvudkontor i Amsterdam, Nederländerna, är vi verksamma i fler än 80 länder, där våra 55 000 engagerade medarbetare levererar Tomorrow’s Answers Today™. Akzo Nobel Salt är Nordens enda saltproducent med produktionsanläggningar i Danmark och Nederländerna.

Bilder:

Maldon Flingsalt 250gr - originalet till allt flingsalt, helt utan tillsatser

Maldon Smoked 125gr -

Maldon Salt delivery truck preparing for a delivery in 1923

Second generation Cyril Osborne (left) harvesting salt in 1950

The Downs Salt Works’ To the present day, Maldon operates out of the same traditional Essex weather-board buildings, on the banks of the River Blackwater, as it did in 1882.

The Royal Crest awarded to Maldon Crystal Salt

• maldon
  • jozo salt
  • havssalt
  • salt
  • naturligt
  • flingsalt

JOZO SALT är ett av Sveriges mest välkända varumärken och Nordens enda saltproducent. När man köper

Namnet i sig - JOZO - kommer från den holländska förkortningen av jodsalt. Företaget bakom JOZO SALT är Akzo Nobel Salt som i sin tur ägs av den internationella koncernen AkzoNobel. Vi är ett Global Fortune 500-företag och rankas återkommande som ett av de ledande företagen inom hållbar utveckling. Med huvudkontor i Amsterdam, Nederländerna, är vi verksamma i fler än 80 länder, där våra 55 000 engagerade medarbetare levererar Tomorrow’s Answers Today™.

Bosse Källberg

Presskontakt VD Commercial Manager Salt Specialties Norden 031-653011