Framtidens energieffektiva familjevilla blir verklighet med Villa Solgläntan

A-hus fortsätter att leverera klimatsmarta och väldesignade hus. Med One Tonne Life-huset riktade A-hus tillsammans med Volvo Car Group och Vattenfall fokus på en klimatsmart livsstil. I samarbete med SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut har A-hus levererat ytterligare en energieffektiv hustyp - Villa Solglänta – som nu finns i två stilar.

”Villa Solgläntan har fötts genom ett EU-projekt som går ut på att ta fram verktygen för att fler ska kunna bygga och bo energisnålt”, berättar Anders Carlsson, Teknisk chef på A-hus. ”Tillsammans med SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut kommer vi att kunna bidra till förbättrade byggtekniska och energieffektiva lösningar för framtidens boende – både inom Sverige och för övriga Europa”.

Det första huset byggdes som en forskningsvilla, där mätningar genomförs i en simulerad boendemiljö hemma hos robotfamiljen Grankvist. I den andra villan, som nu byggts i Varberg, kommer mätningar fortsätta - hemma hos en verklig familj. Båda husen har byggts med fokus på energieffektivitet, luft¬täthet och ett bra inomhusklimat. Husen har ett extra tjockt, välisolerat klimatskal, det vill säga väggar, tak, fönster och grund, som håller varm luft inne och kall luft ute. Farstun fungerar exempelvis som en luftsluss så att värmen inte försvinner ut när entrédörren öppnas.

A-hus leder vägen för energieffektivt boende med fokus på design
A-hus är föregångare inom småhusbranschen med sitt engagemang i energieffektivt boende och fokus på design, kvalitet och komfort. Nyligen uppmärksammades det så kallade One Tonne Life-huset, som ett av världens snyggaste solenergihus.

”Villa Solgläntan är framtagen med målsättningen att öppna dörren för fler som vill leva smart – både ekonomiskt och klimatmässigt – utan att göra avkall på design och den bekvämlighet som förväntas av ett nytt boende”, poängterar Susanne Ström, Marknadschef för A-hus. ”Även om planlösningen är densamma för de båda husen som byggts, så skiljer de sig åt i stil. Huset finns representerat i en modern rakare stil och en klassisk traditionell variant med snickarglädje”.

Utgångspriset för ett färdigbyggt hus ligger på strax över 2 500 000 kronor och därefter kan ytterligare energieffektiviserande tillval göras. Exempelvis ett solcellspaket som genererar omkring 3 000 kWh/år. Den som väljer att flytta in i Villa Solgläntan kan räkna med att energiförbrukningen för uppvärmning kommer att vara under 20 kWh/kvm/år. Det handlar om en energibesparing på över 60 procent jämfört med en nybyggd villa enligt rådande energikrav.

Kortfakta om Villa Solgläntan
1,5 plan
6 rum och kök
Total boyta: 146 kvm

Need4B är ett EU-finansierat samarbetsprojekt som går ut på att stimulera byggnationen av energi-ekonomiska byggnader - bostäder, kontor och offentliga byggnader. I Sverige uppför Need4B Villa Solgläntan på SP:s område i Borås och på Göingegården i Varberg. Övriga demonstrationsbyggnader finns i Belgien, Italien, Spanien och Turkiet. Alla byggnader har ett mål att inte överstiga 60 kWh/m2 per och sammantaget kommer energianvändningen i bygg-naderna minska med drygt 60 procent eller mer jämfört med dagens standard.