beQuoted nyheter: Vita Nova Ventures flyttar fram positionerna på CRO-marknaden

beQuoted nyhetsbrev

16 mars 2010

Vita Nova Ventures flyttar fram positionerna på CRO-marknaden
- Tillväxten ska komma med ny säljstyrka och ny nordisk allians

I höstas såldes Vita Novas utvecklingsprojekt ut till aktieägarna. Kvar är den kliniska prövningsverksamheten (CRO) inom A+ Science. Med ny ledning, en mer renodlad verksamhet och nytt kapital kan Vita Nova blicka framåt. beQuoted har talat med nya vdn Agneta Franksson.

Tydligare fokus sedan utförsäljningen
Under hösten 2009 sålde Vita Nova Ventures ut halva sitt ägande i utvecklingsprojekten I-Tech och Vicore Pharma. Anledningarna var flera men i botten handlade det om att bolagets CRO-verksamhet kommit att finansiera Vita Novas övriga projekt, trots ett eget växande kapitalbehov.

Idag består Vita Nova av CRO-verksamheten A+ Science samt passiva innehav i Cellartis och Cellectricon. Därutöver uppgår bolagets ägande i de tidigare utvecklingsprojekten, som numera samlats i bolaget Mintage Scientific, till cirka 33 procent.

Samtliga kostnader för utvecklingsprojekten samt huvuddelen av koncernkostnaderna ska vara avvecklade. Efter utförsäljningen är Vita Novas operativa verksamhet helt fokuserad på CRO-verksamhet.

CRO-verksamhet
CRO-verksamheten bedrivs under varumärket A+ Science. Verksamheten startades 1997 av forskare vid Sahlgrenska och förvärvades in till Vita Novas investmentportfölj 2006. Idag arbetar ca 80 anställda vid bolagets fyra kontor i Sverige.

Bolaget erbjuder klinisk uppdragsforskning åt framförallt läkemedelsföretag och medicintekniska företag. A+ Science har erfarenhet av samtliga faser inom kliniska studier, med en övervikt på fas II / IV-studier. Prekliniska studier utförs inte.

Vid förvärvstidpunkten omsatte A+ Science ungefär 100 miljoner kronor per år, med några procents rörelsemarginal. Då var tillväxtutsikterna goda men kort efter kom finanskrisen, samtidigt som läkemedelsindustrin var inne i en period av strukturella förändringar.

A+ Science, tyngt av Vita Novas utvecklingsprojekts kapitalbehov, blev sittandes med en kapitalstruktur som hindrat A+Science egen utveckling. Följden blev en stillastående tillväxt och lönsamhetsproblem.

A+ Science siffror för helåret 2009 i korthet:

• Omsättning: 95,2 Mkr (115,1)
• Resultat efter finansnetto: -3,4 Mkr (-10,4)
• Vinstmarginal: -3,5% (-9,0)

Moderbolagets siffror för helåret 2009 i sammandrag:

• Omsättning: 97,1 Mkr (117,5)
• Resultat efter finansnetto: -10,4 Mkr (-22,0)
• Vinst per aktie: -0,93 Kr (-1,97)

Moderbolagets svaga resultat hänförs bland annat till försäljningen av utvecklingsprojekten där moderbolaget gjorde en reaförlust på 5 miljoner kronor.

Nytt kapital ska ge nystart
Efter utförsäljningen av utvecklingsprojekten har Vita Nova genomfört en fulltecknad nyemission om 9 miljoner kronor. Enligt vd Agneta Franksson kommer tillskottet ge bolaget en bättre kapitalstruktur, öka marknadens förtroende för bolaget och därmed bolagets chanser till att erhålla flera projekt.

En del av kapitaltillskottet ska användas till att stärka bolagets managementkapacitet. Anledningen är att CRO-bolagen måste följa med kunskapsmässigt när de regulatoriska kraven på kunderna skruvas upp. Något som skett de senaste åren.

Flyttar fram positionerna
Den kanske mest betydelsefulla utvecklingen som kapitaltillskottet möjliggör är emellertid att arbetet med att bygga upp en dedikerad säljstyrka, som inleddes under 2009, kan fortsätta.

Enligt Agneta Franksson är införsäljning en långsam process i CRO-branschen. En förklaring till detta är att leverantören inte kan skapa behoven, en annan att försäljningen ofta handlar om att bygga relationer, vilket tar tid. Branschen har levt på inkommande förfrågningar under många år. Ingen aktiv införsäljning har skett. Så inte heller hos A+ Science.

Mot den bakgrunden konstaterar Agneta Franksson att försäljning är en svag del av CRO-branschens företagskultur. Därför menar hon att en professionell försäljningsstyrka skulle ge uttalade konkurrensfördelar för A+ Science.

Marknad i positiv trend
Tidpunkten för bolagets försäljningssatsning är enligt Agneta Franksson god. I ett historiskt perspektiv har marknaden för kliniska prövningar stagnerat, men växer just nu.

Läkemedelskonsumtionen ökar generellt, samtidigt som läkemedelsbolagen fått allt svårare att ersätta tidigare blockbusters med nya. Utvecklingen har drivit på en konsolidering bland läkemedelsföretagen.

När de stora läkemedelsbolagen rationaliserar, väljer de oftast att arbeta med stora, multinationella CRO-bolag. För att möta den här utvecklingen och samtidigt bredda det potentiella patientunderlaget har A+ Science bildat en allians med nordiska partners.

Gruppen finns representerad i 17 universitetsstäder med ett befolkningsunderlag på 35 miljoner människor. Tillsammans med managementförstärkningar och en säljsatsning är siktet är inställt på att få fler stora och medelstora studier till Norden.

- Vi ska ta tillvara möjligheterna i marknaden och hitta tillbaka till den historiska lönsamheten, avslutar Agneta Franksson.

JOHAN NYGREN
johan.nygren@beQuoted.com