Biståndsministern uppvaktas om tobaksbarn

A Non Smoking Generations prisade kampanj Tobaksbarn har utbildat tusentals ungdomar i gymnasieskolor runt om i Sverige om tobakframställningens förödande konsekvenser för de som arbetar på plantagerna. Organisationen lämnar nu över drygt 6 500 namnunderskrifter till biståndsminister Isabella Lövin i ett initiativ att väcka politiskt intresse kring frågan.

A Non Smoking Generation vill att Sverige ställer tuffare krav på att mottagarna gör barnkonventionen till verklighet för tobaksbarnen. Genom att ge barn och ungdomar tillgång till utbildning får de möjlighet att påverka sina liv. På så sätt är Sveriges biståndsinsatser viktiga för att förhindra barnarbete i tobaksproduktionen.

– Sveriges gymnasieungdomar har visat sitt engagemang mot att barn utnyttjas av tobaksföretagen runt om i världen. Det handlar om så mycket mer än bara folkhälsa, det handlar om mänskliga rättigheter, säger Ann-Therése Enarsson, A Non Smoking Generations styrelseordförande.

A Non Smoking Generations föreläsningsturné ”50 kr och barnarbete på köpet” kombinerar filmer, värderingsövningar och teater för att belysa tobaksodlarens utsatta livssituation. Syftet med föreläsningsturnén är att väcka engagemang för tobaksodlarna och ge unga starka argument för att avstå tobak.

Organisationer som Human Rights Watch och Eliminating Child Labor in Tobacco Growing (ECLT) har under fjolåret verkat på ett globalt plan för att förbjuda tobaksbarn på plantagerna. De gör nu gemensamma ansträngningar för att förbjuda tobaksbarn i globala distributions- och leverantörsnät.

Tobaksbarn prisades som ”Årets förebyggande insats” av Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN).

Kontakt:
Ann-Therése Enarsson, 0709 21 75 50, atte.enarsson@gmail.com

• Hälsoorganisationer

• tobak
  • ungdomar

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomarsjälva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsatobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

Helen Stjerna

Presskontakt Generalsekreterare 073-339 36 44