SUPERTRIO KLAR FÖR ÅBY STORA PRIS 2018

Tre av världens just nu hetaste travhästar är klara för Åby Stora Pris lördag 11 augusti. Åby Stora Pris körs i år i ny tappning då 12 hästar kommer mötas över stayerdistansen 3140 meter med bilstart har ett förstapris på hela 2 miljoner kronor till vinnaren. Åby Stora Pris är nu världens största lopp över lång distans som startas med startbil.

Det är med stor glädje ÅbyTravet kan presentera de tre första hästarna som tar plats i loppet:

Readly Express. Prix D Amerique vinnaren och kanske världens bästa travhäst är klar för nytt stordåd i Åby Stora Pris, han kommer senast från en imponerande seger i Jämtlands Stora Pris som han vann på fantastiska 10.0 över 2140am. Den 6-åriga hingsten tränad av Timo Nurmos som är en mästare på att sätta hästarna i ett fantastiskt skick meddelar att allt rullar på som det ska och siktet är inställt på lördagen 11 augusti.

Ägare: Bro Byggnads AB Stockholm

Propulsion. Daniel Redéns ögonsten räknas som en av väldens bästa hästar och är mycket allround på alla distanser. Även han satsar mot Åby Stora Pris och kommer från två tunga meriter då han näst senast vann Norrbottens Stora Pris och senast vann Årjängs Stora Sprinterpris. Propulsion var även mycket bra som tvåa i årets Elitlopp och hans rekord på 08.1 satte han ifjol i Hugo Åbergs Memorial på Jägersro som han kommer att starta i härnäst nu på tisdag och har möjligheten att ta tredje raka i detta storlopp.

Daniel Redén: Åby Stora Pris är självklart ett lopp vi siktar på med häst av denna kaliber, hästen är i kanonform och vi ser framåt tisdagens start och start i Åby Stora Pris!

Ägare: Stall Zet AB

Platon Face. Vann Axevallalöpningen i lördags för Adrian Kolgjini och bjöd på en maktdemonstration då han utklassade konkurrenterna till synes med gott om krafter kvar på fina 12.4 över 2640a. Han tog därmed sin femte raka seger, tidigare i år har Lutfi Kolgjinis nya stjärna bland annat vunnit Harpers Hanover på Solvalla under Elitloppshelgen.

Adrian efter loppet: Platon vann mycket enkelt och det finns lite fler växlar till att ta av och det kommer behövas.

Ägare: Knutsson Trotting AB Göteborg

Readly Express. Statistik: Starter/Segrar 26-22-3-1 insprungna 15.733 709kr – rekord 09.9 – 6 år hingst e. Ready Cash-Caddie Dream

Propulsion. Statistik: Starter/segrar 59-28-11-7 insprungna 17.185.317kr Rekord 08.1 – 7 år hingst e. Muscle Hill – Danae

Platon Face. Statistik: Starter/segrar 38-13-2-0 insprungna 1.924.000kr – rekord 12.4al -6 år valack e. Raja Mirchi- Keila Des Jacquets