​Halmstadtränare storsatsar - köper Dunevad Travcamp

I dagarna har det blivit klart att Halmstadtränaren Tommy Karlstedt, 33 år, gör en storsatsning och köper Dunevad Travcamp i Fotskäl, Marks Kommun. Tommy Karlstedt blir därmed Åbytränare från den 1 november och granne med Robert Berghs träningscamp i Hajom. Gården, som är på 40 hektar, betraktas som en av de bättre träningsanläggningarna i Västsverige och rymmer över 85 boxplatser. I dagsläget finns Åbytränarna Carlos Söderström och Robert Bergh (unghästfilial) samt amatörtränarna Edvin Ceka och Stefan Andreasson på Dunevad.

- Under fredagen förra veckan signerade vi kontrakt med Halmstadtränaren Tommy Karlstedt och försäljningen av Dunevad Travcamp blev klar. Beslutet att sälja sitt livsverk var inte lätt då vi har drivit Dunevad Travcamp sedan vi köpte gården 1998, säger nuvarande gårdsägaren och tillika sportchef på ÅbyTravet Jon Walter Pedersen.

De första åren drev Jon Walter Pedersen Dunevad Travcamp som egen travtränare för att senare utöka verksamheten till att också hyra ut till andra tränare.

- Det är ett företagande som jag tycker vi har gjort framgångsrikt under alla år med ett positivt ekonomisk resultat, men att driva en så stor träningsanläggning tar mycket tid och i kombination med min anställning som sportchef på Åby 2012 har beslutet vuxit fram. Det känns nu rätt att lämna vidare till ny ägare så att gården fortsatt kan utvecklas. Det har självfallet inte varit ett lätt beslut att ta, då gården ligger i idylliska omgivningar och bidrar till en hög livskvalitet, säger nuvarande gårdsägaren och tillika sportchef på ÅbyTravet Jon Walter Pedersen.

- Vi har blivit ett mycket väl uppskattat lokalt företag i kommunen och jag vill passa på att tacka alla samarbetspartners som vi haft under alla år samt våra hyresgäster som har varit helt fantastiska. Det känns väldigt bra att det är just Tommy Karlstedt som köper Dunevad, en ung hungrig tränare som har den rätta entreprenörskänslan i sig. Jag känner igen mig själv i Tommy då jag var i samma ålder, så jag tror det kommer bli ett lyft för gården och även för Tommy. Det är också viktigt för ÅbyTravet att vi kan säkerställa denna travcamp till regionen då det inte finns så många gårdar i Västsverige med dessa faciliteter, fortsätter Jon Walter Pedersen.

Tommy Karlstedt är glad för möjligheten att satsa på Dunevad Travcamp.

- Att satsa stort känns helt rätt. När möjligheten att få köpa Dunevad Travkamp dök upp så hade jag ett mål, att genomföra det. Förutsättningarna för att träna häst är optimala, det är lagom storlek för att rent ekonomiskt kunna hålla en förstklassig träningsanläggning. Jag ser fram emot att kunna erbjuda både nuvarande och nya som gamla kunder en helhetslösning med Åbys toppmoderna tävlingsarena genom loge och hotellet som snart står färdigt. Jag ser positivt på framtiden tack vare denna satsning och vi hälsar nya och gamla kunder välkomna på alla sätt, säger Tommy Karlstedt.

Glada miner är det även hos ÅbyTravets VD Johan F Lundberg.

- Jag är jätteglad att hälsa Tommy välkommen som ny tränare till ÅbyTravet. Det är också väldigt roligt att vi kan behålla Hajom som regionens största travcentrum med bla Dunevad och Robert Bergh, för det är viktigt i Åbys framtida travsatsning, säger Johan F Lundberg.

• Evenemang

ÅbyTravet är Sveriges modernaste travanläggning, och en del av Åby Arena, som årligen lockar ca 100 000 besökare. Vi tävlar i huvudsak onsdag eller torsdag men de riktiga höjdpunkterna är V75, sex lördagar om året med Olympiatravets final och Åby Stora Pris som juveler i kronan.

ÅbyTravet och Åby Arena erbjuder från och med våren 2019 en unik konferensmiljö där de traditionella mötena kan blandas med ponnykörning eller en trekamp i stallet. De stora ytorna gör också anläggningen till ett utmärkt ställe för större konferenser, mässor och utställningar.

Jon Walter Pedersen

Sportchef 031-706 66 03