Nya Pirhuset i Hammarby sjöstad: Glasbygge i gröna och grå nyanser

Sjöstadspiren i Hammarby sjöstad är nu klar för inflyttning. Vid Henriksdalshamnen står Pirhuset, ritat av ÅWL arkitekter. Glasbyggnaden skiljer sig från omgivande bebyggelse och ger ett grönskimrande intryck.

ÅWL Arkitekter står bakom det första färdiga kvarteret vid Henriksdalshamnen.

Sjöstadspiren innehåller två lamellhus och två punkthus. De främre husen har utsikt över vattnet med Skanstull åt ena hållet och Danvikstull åt andra.

Kvarteret formar sig kring en hamnplan med blick över vattnet. Här finns kafé, restaurang och ett trädäck i mjuka former som inbjuder till hamnliv.

Nedanför husen finns en småbåtshamn med plats för ett åttiotal småbåtar.

I stadsplanen finns två pirhus som ramar in hamnen. Av dessa har ÅWL ritat det ena, kallat Pirhuset.

Skiftar färg

Pirhuset är täckt av 1150 kvadratmeter glas i flera olika färger.

--Fasaden är utformad som längsgående fjällpanel. Glaset skiftar i fem olika gröna och grå nyanser. Den ändrar karaktär efter vädret; speglingar från vattnet och himlen bidrar till intrycket, säger Tomas Åsberg, ansvarig arkitekt, ÅWL Arkitekter.

I husets bas av transparent och opakt glas ligger ett café.

Glasfasaden är helt underhållsfri.

Betongstomme

Pirhuset har betongstomme. Byggnaden kragar ut över en smal bas.

--Vi har eftersträvat ett intryck av slankhet och lätthet trots att det i grunden är en betongbyggnad. Den smala basen och pelarna bidrar till detta, säger Tomas Åsberg.

Byggnaden är lätt kilformad, smalare på baksidan och bredare ut mot vattnet. Fronten sluttar lätt inåt vilket ger ett mjukare intryck och påverkar också formen på balkongerna, som får ett djup.

På sidorna finns burspråk som dels förstorar rummet innanför, dels skapar rörelse i fasaden.

JM beställare

JM är beställare till Pirhuset och övriga delar av Sjöstadspiren.

Pirhuset rymmer två stora bostadsrätter per plan. Mot vattnet finns en stor sällskapsdel som har en öppen planlösning. Resten av rummen ligger i fil med en sovavdelning bak mot gården. Ytskikten är av naturmaterial som sten, klinker och trä.

- JM har arbetat med ÅWL Arkitekter i många projekt. De är duktiga på att leverera det som står i vår kravspecifikation, ge god funktion och lägga till ett eget kreativt uttryck. Pirhuset skimrar i grönt. Det är vackert och elegant och skiljer sig mot övrig bebyggelse i området . Det var just den effekten vi var ute efter, säger Lars Borgman, projektledare JM.

De boende är också mycket nöjda med området.

Kerstin Granlund, fastighetsförmedlingen Nytt hem Stockholm, är mäklare och har sålt lägenheterna i kvarteret:

-Lägenheterna i Sjöstadspiren var lätta att sälja, mycket tack vare att läget är så bra och att lägenheterna är snygga och funktionella. Men också på grund av den speciella arkitekturen som skapar uppmärksamhet och väcker stolthet hos de boende. Det är positivt med stora våningar där innerväggarna inte är bärande utan kan flyttas för olika behov.

För ytterligare information vänligen kontakta:

James Martin, arkitekt SAR/MSA

Telefon: 08-555 786 80             E-post: james.martin@awlark.se

• Arkitektur

• pirhuset
  • jm
  • james martin
  • arkitektur
  • hammarby sjöstad

Om ÅWL Arkitekter

ÅWL Arkitekter grundades av Tomas Åsberg, Per Wångstedt och Olof Lotström. Idag ägs arkitektkontoret av de tre grundarna samt ytterligare sju arkitekter. Företaget består av 60 arkitekter och ingenjörer.

ÅWL arbetar integrerat med hus- och landskapsarkitektur och har omfattande uppdrag inom bostäder, kontor, kommersiella och offentliga lokaler, landskap samt stadsplanering. Företaget har kontor i Stockholm och Norrköping men har uppdrag över hela Sverige. Exempel på aktuella projekt är Fredriksdal i Hammarby sjöstad och Kvarteret Lyckan i Norrköping.

Mer information: www.awlark.se

Jonna Nordheim