Stöd och matchning

Arbetsförmedlingen har ofta fått kritik för att deras utbildningar har inlåsningseffekter där arbetssökande får sitta i klassrum och söka jobb. Sedan den 1 december finns ett nytt uppdrag som heter Stöd och matchning. Fokus är att så snabbt som möjligt hitta ett arbete eller en utbildningsplats åt den arbetssökande.

- Det är otroligt spännande att äntligen få jobba med ett uppdrag som har fullt fokus framåt. Tidigare har vi leverantörer fått ersättning för hur länge vi arbetar med en arbetssökande. Nu får vi samma ersättning även om en arbetssökande får jobb dag 2. Då finns det all anledning att fokusera med full kraft på att hitta en lösning, säger Maria Mattsson Mähl vd för AlphaCE.

Företaget har länge känt till det nya uppdraget och har bland annat varit involverade i framtagandet av villkor i avtalet. Därför är verksamheten nu väl insatta i det nya avtalet och vad som förväntas av verksamheten. Dessutom har AlphaCE valt att rekrytera personer som kommer att ansvara för arbetsgivarkontakter. Den som ansvarar för detta är en av företagets grundare Karolina Jerner, Marknadsdirektör för Jobb & Matchning.

- Vi har rekryterat nyckelpersoner som kommer att leta efter arbetsgivare med rekryteringsbehov. Vi vet av erfarenhet att 9 av 10 jobb förmedlas via kontakter. Alla har inte rätt nätverk. Då ska vi vara ett bra stöd. Vi kan också öppna dörrar för den som kanske inte har modet för att kontakta en arbetsgivare själv, säger Karolina Jerner.

Arbetsförmedlingens nya uppdrag är nytt för Sverige, men liknande insatser har funnit i flera andra länder t.ex. Australien och England. Något som Maria Mattsson Mähl, som arbetat länge i branschen tycker är inspirerande.

- Det ska bli spännande att arbeta utåtriktat. Jag hoppas och tror att det här kommer att gagna de arbetssökande i Sverige.

• Arbetslöshet

• arbetsförmedling