Pressmeddelande -

Mystery shopping används som metod för ny prisjämförelsesajt vid remitteringar till utlandet

Idag lanserar Konsumentverket, på uppdrag av regeringen, Money from Sweden - en prisjämförelsetjänst som ska undersöka och jämföra transaktionskostnader vid överföring av pengar till utlandet. Sajten samlar information om priser och transaktionskostnader hos olika operatörer vid överföring till länder över hela världen. Tjänsten vänder sig till privatpersoner och visar också de olika operatörernas transaktionstid för överföring från Sverige till utlandet.

Tjänsten ska underlätta för alla som skickar pengar utomlands och det övergripande syftet är att så mycket pengar som möjligt når mottagaren. Money from Sweden är certifierad av Världsbanken.

Metoden mystery shopping har använts för att fram underlag och för att kartlägga transaktionsflödena vilket innebär att banker och andra finansiella institut inte vet vem det är som frågar efter uppgifterna. På så sätt garanteras att kostnaderna är desamma som en privatperson får betala vid en överföring.

Vi är mycket glada att Konsumentverket har valt att samarbeta med oss på Better Business World Wide för denna kartläggning som sker löpande. Projektet har inletts med en omfattande förstudie, där vi gemensamt fastställt process och metodik. Samarbetet med Money from Sweden visar hur mystery shopping kan användas för att kartlägga komplexa processer där resultatet både bidrar till att underlätta för den enskilda privatpersonen samt som underlag för att synliggöra penningtransaktioner på en övergripande makronivå.

Det är fantastiskt roligt att få arbeta med ett så viktigt och intressant projekt. Förutom att det är ett vanligt uppdrag ser jag det även som ett CSR projekt för Konsumentverket, och i förlängningen Världsbanken, där vi är med och bidrar till en rättvisare värld. Vi som bolag kommer att kunna hjälpa människor i andra länder att få mer ut av sina släktingars arbete och det leder till en bättre tillvaro för många familjer, säger Towe Grew, VD på Better Business.

Världsbanken beräknar att 16 miljarder dollar skulle frigöras i världen om kostnaderna för remitteringar minskar med fem procent.

Vill du veta mer om projektet eller om metoden mystery shopping är du varmt välkommen att kontakta oss.