94,3% av de anställda trivs på AB Eidar, Trollhättans bostadsbolag och 99% trivs med sina arbetskamrater. Nu satsar Eidar vidare – med hjälp av en klassisk spelplan fick samtliga medarbetare arbeta med trivsel och medarbetarskap.

94,3 % av de anställda trivs på Eidar - fortsatt fokus på medarbetarskap och trivsel 2019

94,3% av de anställda på AB Eidar, Trollhättans bostadsbolag trivs på sin arbetsplats och hela 99 % trivs med sina arbetskamrater, det visar resultatet av den senaste medarbetarundersökningen. Nu satsar Eidar friskt vidare på att medarbetarna ska fortsätta att trivas och må ännu bättre på jobbet.

- Att nästintill samtliga medarbetare trivs här på Eidar och med sina arbetskamrater är ett mycket glädjande resultat som vi är mycket stolta och glada över att kunna presentera. Men vi nöjer oss inte med det utan arbetar nu vidare för att vår personal ska må ännu bättre och få ännu bättre förutsättningar att göra sitt arbete, säger Sanna Kårebrand, HR-chef på AB Eidar, Trollhättans Bostadsbolag.

Även om resultatet av medarbetarenkäten som helhet är positivt finns så klart delområden där resultatet behöver lyftas. Eidars ledning lägger stor vikt vid dessa utvecklingsområden och tar nu fram handlingsplaner för hur resultatet inom dem ska förbättras till nästa mätning.

Spel satte fokus på medarbetarskap

För att tillsammans skapa en ännu bättre arbetsmiljö och diskutera kring vilka krav, ansvar och förväntningar som ingår i att vara medarbetare bjöd Eidar in samtliga anställda till en medarbetarskapsdag i december.

Med utgångspunkt i en klassisk spelplan med olika uppgifter på samlades medarbetarna i mindre grupper över avdelningsgränserna, för att lära känna varandra bättre och diskutera allt ifrån vad de behöver mer/mindre av för att må bra på jobbet till vilka gemensamma utmaningar de har i sitt arbete. Diskussionskort ställde grupperna inför frågor om hur de skulle agera i olika situationer, men framförallt var syftet med spelet att skapa dialog och samarbete samt att bygga och stärka relationer mellan medarbetarna.

- Vi är mycket nöjda med hur medarbetarskapsdagen föll ut och har fått mycket positiv återkoppling från medarbetarna. Det visar att vi gjort en korrekt satsning som medarbetarna uppskattar och att vi är på rätt spår, säger Sanna Kårebrand.

Fortsatt satsning 2019

Arbetet med medarbetarskap är en del i Eidars satsning på att utveckla sitt arbetsgivarvarumärke och stärka sin position som en attraktiv arbetsplats. Under 2019 fortsätter satsningen på medarbetskap med hjälp av diskussionsövningar som kommer att användas på avdelningsmöten under året.