- Hela Eidars personal är engagerade i vårt miljöarbete utifrån sina arbetsuppgifter och har alla bidragit, säger VD Urban Blom

Eidar miljöcertifierade för hållbarhetsarbetet

I dagarna har AB Eidar, Trollhättans Bostadsbolag fått beskedet och certifieringen att alla företagets verksamheter uppfyller kraven i miljöledningssystemet ISO 14001:2015. Eidar är med i Allmännyttans klimatinitiativ där ett av målen är senast 2030 fasa ut alla fossila bränslen ur fastigheter och fordon. Redan i somras blev Eidar fossilfritt (enligt definition Fossilfritt Sverige) som första Allmännyttiga bostadsbolag i hela Sverige.

- Hållbar utveckling utifrån social-, ekologisk och affärsmässigt ansvarstagande är en central del i Eidars hela verksamhet. Energieffektivisering, ökade möjligheter till fullsortering, förnyelsebara bränslen och klimatsmarta hus- och byggprocesser vid nybyggnation är några av de områden i Eidars hållbarhetsarbete, säger Eidars miljöchef Henrik Patriksson.

Eidar har ett kvalitetsledningssystem som uppfyller kraven i IS 14001:2015 och som är en naturlig del av organisationens verksamhet. 2018 blir historiskt ur ett miljöperspektiv då bolaget blev Sveriges första allmännyttiga bostadsbolag som blev fossilfritt, invigde stadens första Svanenmärkta bostadskvarter Mars med 177 lägenheter och avslutade året med miljöcertifikat.

- Hela Eidars personal är engagerade i vårt miljöarbete utifrån sina arbetsuppgifter och har alla bidragit till att vi nått där vi är. Därför känns det extra roligt att få ge beskedet som en extra julklapp. Vi får fira med miljötårta efter helgerna, säger Urban Blom, vd.