Klart för ett nytt boende på Stenlidenvägen

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2019 07:52 CEST

På bilden syns Stefan Jansson, Fastighetsutvecklingschef Eidar skaka hand med Jonas Torstensson, Affärschef Tommy Byggare

Nu har bygglovet klubbats igenom för ett nytt boende för personer med psykisk funktionsnedsättning på Stenlidenvägen. Boendet kommer byggas på en tomt som ligger i Lextorpsparken och som idag består av skogsmark. Eidar har tecknat avtal om totalentreprenad med Tommy Byggare som kommer bygga boendet.

- Det känns kul att vara igång, nu påbörjar vi detaljprojekteringen och sedan är det dags att börja bygga, berättar Stefan Jansson, Fastighetsutvecklingschef Eidar.

Boendet kommer utformas som två radhuslängor med en gemensamhetsbyggnad och personalutrymmen. Det kommer finnas tio lägenheter på markplan med egen uteplats. Husen kommer byggas i trästomme och med ytterväggar i stående träpanel.

I boendet kommer det finnas personal som arbetar dygnet runt och målet med verksamheten är att de boende ska kunna utvecklas så att de på sikt ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt.

Boendet beräknas stå klart i slutet av 2020.

Med drygt 6 000 hyreslägenheter i hela Trollhättan erbjuder AB Eidar Trollhättans Bostadsbolag, rum och kök för alla smaker. Vi har boende för studenter, småbarnsfamiljer och äldre, såväl mitt i stan som i radhusidyller nära naturen. Vi ägs av Trollhättans Stad, vilket innebär att vi i praktiken är alla trollhättebors eget bostadsbolag.

Skolor, äldreboenden och affärslokaler

Förutom våra lägenheter erbjuder vi affärslokaler och förvaltar också särskilda boenden för äldre, plus ett stort antal skolor och förskolor. Eidar ingår i SABO, Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag, som är en bransch- och intresseorganisation för 300 allmännyttiga bostadsföretag.

Nu bygger vi minst 1 000 nya hem till framtiden

Trollhättan växer. Och kommunens mål är att vara 70 000 invånare år 2030. Vi på Eidar har bestämt oss för att bygga minst 1 000 nya hyreslägenheter innan dess. Satsningen Hem till framtiden är vårt sätt att bidra till utvecklingen och se till att alla som vill bo bra i Trollhättan ska kunna göra det. Idag är det tyvärr kö till boende och det måste vi tillsammans hjälpas åt att lösa. Vi visar mer än gärna vägen till ett smidigt boende, där man slipper ta dyra lån, klippa gräs och måla. Allt det där ingår i hyran. Och lite till.

"Vi jobbar varje dag för att du som hyresgäst ska trivas"

Urban Blom, VD, EIDAR

Kommentarer (0)