40.000 Nobelblommor anländer till Järfälla

Sent på onsdagskvällen anlände 40.000 snittblommor till Järfälla där Hässelby Blommors team ska förvandla dem till de spektakulära blomsterdekorationer som smyckar Nobelfestligheterna i Konserthuset och Stadshuset. Blommorna skänks av San Remo i Italien där Alfred Nobel bodde under sina sista levnadsår. Under en hektisk vecka arbetar ett 10-tal florister tillsammans med trädgårdsmästare och transportpersonal med Nobelprojektet som förutom högtidligheterna på själva Nobeldagen även innefattar blomsterdekorationer till Nobelkonserten och till Nobelföreläsningarna.

Nobelpriset delades ut för första gången 1901 och faktum är att Hässelby Blommor är nästan lika gammalt. Nu har företaget ansvarat för blomsterdekorationerna till Nobelprisutdelningen i mer än 40 år, och nytt för 2014 är att företaget även kommer att förgylla banketten i Stadshuset med sina blomsterarrangemang. Helén Magnusson, chefsflorist på Hässelby Blommor, berättar:

- Hässelby Blommor är ensamma om att ha den organisation och de resurser som krävs för ett uppdrag av den här storleken. Uppdraget kräver förutom massor av kreativitet även en minutiös planering och logistisk kapacitet. De konstnärliga idéerna, temat, formas under våren och vi presenterar dem för Nobelstiftelsen och Sveriges Television i form av ett arbetsprov i juni. Att blommorna även gör sig bra i TV är så klart viktigt.

Än så länge är dock temat hemligt och det allmänna intresset är stort.

- Det enda jag kan avslöja nu är vi  kommer  förmedla en blommande och färgrik upplevelse. Som gäst på banketten kommer man att uppleva ett floristiskt hantverk där stor omsorg lagts vid minsta detalj, berättar Helén.

• nobelblommorna
  • nobelprisutdelningen
  • konserthuset
  • stockholms stadshus
  • blå hallen
  • nobelfesten
  • nobelpriset
  • nobelmiddagen

Hässelby Blommor är ett familjeägt företag med en historia som utvecklats i ett sekel och under fyra generationer. Företaget har sin bas i Järfälla, sysselsätter idag 36 anställda och är i Sverige ensamt om att kunna erbjuda in-house lösningar för i princip alla behov som företag och organisationer har av gröna växter, träd och blomsterdekorationer.